سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما

ساخت وبلاگ
موسیقی ما - گروه «پالت» اين بار موزيك ويدئوى جديدى را به مناسبت شب يلدا به مردم تقديم مى‌كند كه البته براى خودشان هم نوعى سورپرايز بوده است.

در اين ويدئو، ترك «نيمی از ما» يعنى قطعه‌اى كه بسيارى از مردم توانستند با آن ارتباط برقرار كنند به تصوير كشيده شده است كه اميد نعمتى درباره آن مى‌گويد: «نيمی از ما جزو قطعاتى است كه خودمان خيلى با آن ارتباط برقرار مى‌كنيم و فكر مى‌كنم به شخصه در آلبوم «شهر من بخند» بيشتر از هر قطعه‌اى به آن گوش كرده‌ام. راستش را بخواهيد هميشه تصور مى‌كردم «نيمى از ما» جزو قطعاتى است كه مخاطبان خاص‌ترى دارد اما برعكس آنچه فكر مى‌كردم، خيلى‌ها اين قطعه را دوست داشتند و توانستند با آن ارتباط برقرار كنند.»

گروه «پالت» كه اغلب با ايده‌هاى جالبى همچون اجراهاى خيابانى و كنسرت‌هاى دانشجويى مخاطبان خود را غافلگير مى‌كرد، اين بار خودش هم توسط تهیه‌کننده‌اش سورپرايز مى‌شود. اميد درباره اين اتفاق مى‌گويد: «ما دوست داشتيم در شب يلدا به مردم هديه بدهيم و مشغول فكر كردن به اين هديه بوديم كه احسان رسول‌اف ما را سورپرايز كرد و اين ويدئو را به ما هديه داد. ما هم تصميم گرفتيم آن را به اشتراك بگذاريم تا مردم با ما در اين اتفاق شريك شوند و خب براى اين كار چه شبى بهتر از شب يلدا؟»

فارغ از تمام اين‌ها مى توان گفت يكى از مهمترين افراد براى هر گروهى تهيه‌كننده آنها است و در اين سال‌ها اينطور به نظر آمده كه نوع ارتباط «پالت» با تهيه‌كننده خود دور از معنايى است كه در ايران به عنوان تهيه‌كننده مى‌شناسيم. در واقع به گفته خود بچه‌هاى پالت، احسان رسول‌اف هم يكى از اعضاى اين گروه است كه با او وارد تعامل شده‌اند، نه يك قرارداد. اميد در اين رابطه مى‌گويد: «من فكر مى‌كنم احسان اين قطعه را خيلى خوب درك كرده و تصاوير شعر من را از دريچه نگاه خودش بسيار دقيق ديده و توانسته همانند خودم آن مفاهيم را به كارگردان اثر منتقل كند. علاوه بر اين، موضوع جذاب براى من، هيجان و ذوق و قريحه‌اى بود كه احسان رسول‌اف از ساخته شدن اين كليپ و منتشر كردنش براى شب يلدا، در سمت يك تهيه‌كننده داشت. اين هيجان واقعا من را خوشحال كرد و يك بار ديگر مطمئن شديم كه از حضور او در كنار «پالت» خوشحاليم.»
 
  • نيمى از ما كه براى نرفتن، ماندن و برگشتن است
مى گويند «نيمى از ما» فصل مشترك عشق و درد و كودكى و خاطرات با همه شادى‌ها و غصه‌هايش است. اميد هم با تمام اين‌ها، نيمى از ما آدم‌ها را سروده و نسلشان - بخوانيد نسلمان - را به تصوير كشيده تا به قول خودش بتواند يك عاشقانه نسلى خلق كند. او در اين‌باره مى‌گويد: «همانطور كه قطعه «نيمى از ما» خاطره‌انگيز است، ويدئوى آن هم بسيار خاطره‌انگيز شده است؛ گويى خاطره جمعى يك نسل است. من موقع سرودن شعرش هم همين حس را داشتم و به نظرم يك عاشقانه نسلى است كه توانسته در ويدئوى آن هم نمود پيدا كند و تصاوير جذاب و ملموسى را براى شب يلدا رقم بزند.»

اميد نعمتى كه هر بار در كنسرت‌های «پالت» پيش از اجراى قطعه‌ی «نيمى از ما» نوشته‌اى از ندا جبرائيلى به بهانه انتشار آلبوم «پالت» در روزنامه شرق را براى مردم حاضر در سالن مى‌خواند، اين‌بار هم ترجيح مى‌دهد حرف‌هايش را با همان متن به پايان برساند:

«من دلم خوش است به مردمى كه هر شب با صداى «شهر من بخند»، در گوششان به خواب مى‌روند، به دهه شصتى‌هايى كه «از شب آواز ساخت تا ترسش بريزد» و از رنج‌هايش قصه ساخت و... چه قصه‌هايى كه در راه است و اين روايت حالاحالاها ادامه دارد. چه قصه گوهاى زيادى كه در اين شهر هنوز شناخته نشده‌اند و بايد صبر كرد و شنيد تا شهرمان جايى بشود براى نرفتن، ماندن و برگشتن.»

ویدئو کلیپ «نیمی از ما» به عنوان هدیه یلدایی گروه «پالت» را اینجا ببنید و دانلود کنید:

 
کیفیتفرمتحجملینک
480pmp472 MBدانلود
720pmp4138 MBدانلود
1080pmp4316 MBدانلود
روتیتر: 
در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت موسیقی ما عنوان شد
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
عکس خبر اول: 
فایلهای الحاقی: 
خلاصه مطلب: 
+ رونمایی از ویدئو کلیپ «نیمی از ما» به عنوان هدیه یلدایی گروه «پالت» به مردم موسیقی ما - گروه «پالت» اين بار موزيك ويدئوى جديدى را به مناسبت شب يلدا به مردم تقديم مى‌كند كه البته براى خودشان هم نوعى سورپرايز بوده است. در اين ويدئو، ترك «نيمی از ما» يعنى قطعه‌اى كه بسيارى از مردم توانستند با آن ارتباط برقرار كنند به تصوير كشيده شده است كه اميد نعمتى درباره آن مى‌گويد: «نيمی از ما جزو قطعاتى است كه خودمان خيلى با آن ارتباط برقرار مى‌كنيم و فكر مى‌كنم به شخصه در آلبوم «شهر من بخند» بيشتر از هر قطعه‌اى به آن گوش كرده‌ام. راستش را بخواهيد هميشه تصور مى‌كردم «نيمى از ما» جزو قطعاتى است كه مخاطبان خاص‌ترى دارد اما برعكس آنچه فكر مى‌كردم، خيلى‌ها اين قطعه را دوست داشتند و توانستند با آن ارتباط برقرار كنند.»...
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 215 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 23:36

موسیقی ما - گروه موسیقی «کوچی» به سرپرستی هوتن وکیلی، جمعه ۱۱ دی ماه در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی روی صحنه می‌رود.

در این کنسرت تعدادی از قطعات فلامینکو از بزرگان این سبک از موسیقی، چون «پاکو دلوسیا» و «پاکو پنیا» اجرا می‌شود. هم چنین قطعاتی از گروه جیپسی کینگز و قطعاتی از موسیقی آمریکای لاتین در کنسرت پیش رو نواخته می‌شود.
از نوازنده‌های گروه «کوچی» مى توان به هوتن وکیلی (سرپرست و نوازنده گیتار)، نیلوفر صادقی (گیتار)، محمد اشرفی (گیتار باس)، شهرام افتخاری (پرکاشن) و سعید حسامی (ویلن) اشاره کرد.

گروه «کوچی» که فعالیت خود را از سال ٩٠ آغاز کرده، نام خود را براساس کوچ کولی‌های کشور اسپانیا انتخاب کرده است. ریشه موسیقی فلامنکو به کولی‌های کشور اسپانیا برمی گردد و از آنجایی که این کولی‌ها همواره در حال کوچ بوده‌اند، این گروه نام «کوچی» را برای خود برگزیده است.

کنسرت گروه «کوچی» روز جمعه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۴ ساعت ۲۰. ۳۰ در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار می‌شود
روتیتر: 
گروه موسیقی «کوچی» به برج آزادی مى رود
منبع: 
موسیقی ما

برچسب ها:

عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
موسیقی ما - گروه موسیقی «کوچی» به سرپرستی هوتن وکیلی، جمعه ۱۱ دی ماه در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی روی صحنه می‌رود. در این کنسرت تعدادی از قطعات فلامینکو از بزرگان این سبک از موسیقی، چون «پاکو دلوسیا» و «پاکو پنیا» اجرا می‌شود. هم چنین قطعاتی از گروه جیپسی کینگز و قطعاتی از موسیقی آمریکای لاتین در کنسرت پیش رو نواخته می‌شود.
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 243 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 23:36

[آرش نصیری - روزنامهنگار، مدیر و مجری برنامه هزار صدا ]
 
چند ماه بعد از موفقیت درام و موسیقی سریال دندون طلا، بخش دیگری ازمجموعه «صدای تهرون» با صدای یکی از شاخص‌ترین سمبل‌های تاریخ تهران، مرتضی احمدی هم منتشر شد تا یک بار دیگر یادمان بیاید موسیقی و هنر روز ما، خود را از چه گنجینهٔ درخشانی محروم کرده است. ریتم‌ها، ملودی‌ها و تصنیف‌هایی که بخشی از هویت موسیقایی و فرهنگی ما هستند و هربار، به هر شکلی ارائه شده‌اند مورد توجه عمومی‌قرار گرفته و فراگیر شده‌اند. مثال‌های زیادی در این باره می‌توان مطرح کرد که نمونه آن همین «دندون طلا» ست که پانزده سال پیش به صورت تئا‌تر مورد استقبال گسترده عارف و عامی ‌قرار گرفت و مدت زیادی روی صحنه بود و حالا که بعد از پانزده سال به شکلی دیگر و به صورت سریال در شبکه خانگی منتشر شده، باز هم شاهد استقبال گسترده‌اش بودیم و دریغا که باز هم این ژانر می‌رود در حاشیه و نه توسط شاغلان در ژانر موسیقی اصیل ایرانی و نه در سمت اهالی موسیقی پاپ کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 
***
 شاید هم این یک واقعیت ناگزیر باشد. استفاده از این قابلیت‌های فرهنگی به فرهنگ و شناخت نیاز دارد و مگر ما چند نفر مثل داود میرباقری داریم که توانایی استفاده به روز و به موقع از این پیشینه را داشته باشند؟ او بار‌ها و در اشکال مختلف قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگ عامه ما را به ما شناسانده است و هربار البته با کنار هم قرار دادن جمعی از بهترین‌ها این کار را کرده و این بار هم. ترانه‌ها و تصنیف‌های «دندون طلا» را «هنگامه مفید» کار کرده که خودش و خانواده‌اش پیشینه درخشانی در این حوزه دارند و اتفاقا نمونه‌های دیگری که نشان می‌دهند این ژانر موسیقیایی و نمایشی چه قابلیتی دارند، کار همین خانواده و بالاخص مرحوم بیژن مفید است. بیژن هنرمند آثار درخشانی در این حوزه و استفاده از موسیقی‌های کوچه و بازار تهران و استفاده و به روز کردن آن‌ها دارد، کارهایی مثل «شهرقصه» که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفتند. این‌ها در یک خانواده با فرهنگ بزرگ شده بودند. اخیرا هنگامه مفید در مصاحبه با مرجان صائبی در روزنامه شرق گفته است: «تصنیف‌ها و ترانه‌های «دندون طلا» براساس میراث شفاهی‌ مطرب‌ها، نمایش‌های روحوضی و اشعار کوچه‌ وبازار سروده شده که دانش و چگونگی‌ استفاده از این گنجینه شاهوار را مرهون پدرم غلامحسین‌خان مفید هستم که هم مردمی، هم فرهنگی‌ و هم از اهالی معتبر نمایش در تهران قدیم بود. او به فرزندانش آموخت ارزش کلام نه به گوینده، بلکه به محتوای کلام است و ماندگاری‌اش نه به زبان فاخر که به اعتبار مردم؛‌‌ همان نقالان بی‌نام‌ونشان تاریخ است.» (روزنامه شرق-۶آبان ۹۴)

آفتاب آمد دلیل آفتاب. اینکه استفاده از این میراث به فرهنگ و درک محتوای آن‌ها و البته درک ریتم جاری در آن‌ها دارد و کسی به این درک می‌رسد، که روح خود را از موسیقی‌های روزمره و سهل‌الوصول امروز بزداید و به ذات هنرهای مردمی‌ دست یابد. آن وقت می‌تواند با آن درونمایه، حتی با شکل و شمایل جدید و قالب‌های به روز بدرخشد. نمونه آن کارهای اولیه فرامرز آصف است که در آن ملودی‌ها و ریتم‌ها و حالت‌های همین موسیقی‌ها و نمایش‌های کوچه بازاری قدیم را مورد استفاده قرار داد و نوع دیگری از موسیقی به روز کوچه بازاری را خلق کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت اما وقتی چشمهٔ خلاقیتش در این حوزه خشکید و به قالب‌های «مثل همه» در آمد، کم‌کم به حاشیه رفت. آنچه او را به اوج رساند همین ملودی‌های دلنشین مردم‌پسند بود که در عین سادگی و روانی ریشه دارند و این ریشه‌ها و درونمایه مورد توجه قشر فرهیخته‌ترهم هست. این موضوع در مورد موسیقی‌های محلی همهٔ اقوام هم مصداق دارد. اینکه استفاده از اشعار عامیانه و فولکلور محلی مناطق مختلف ایران چقدر دلنشین و دلپذیر است و چگونه آهنگی مثل «بارون بارونه زمینا‌تر می‌شه» مرحوم ویگن، شهرت او را چند برابر کرد و چه اقبال گسترده‌ای در جمع عموم مردم‌ داشت و هنوز هم از ماندگارترین‌های این اسطوره ماندگار موسیقی پاپ است و اینکه چگونه همین چند سال پیش، ملودی «سکینه دای گزی نای نای»، دوباره آن خواننده لس‌آنجلسی را رو آورد و ده‌ها مثال دیگر در این باره را به وقت دیگر می‌گذاریم. صحبت ما در اینجا صرفا ریتم‌های موسیقی کوچه و بازار تهرانی و جایگاه مغفول مانده آن است.
 
***

خدا آقامرتضی احمدی را رحمت کند که در سال‌هایی که این موسیقی‌ها و ضربی‌ها می‌رفت از حافظه‌های جمعی ما برود، به گردآوری آن‌ها همت گماشت و اصل آن‌ها را نگه داشت. این بزرگمرد، با «کهنه‌های همیشه نو» و کارهای دیگر اصل آن ضربی‌ها را ضبط و در مقام یک راوی از نسل گذشته به نسل امروز منتقل کرده و حالا هم بخش دیگری از «صدای تهرون» به همت موسسه بتهوون و بابک چمن آرا منتشر شده است. این مجموعه‌ها می‌تواند گنجینه‌ای باشد برای موزیسین‌های جوان که از آن‌ها الهام بگیرند و نه آن‌ها را، که موسیقی خود را با الهام از ریشه‌های خود خلق کنند نه فرهنگ و پیشینهٔ وارداتی و تکراری.

در برنامه‌ای که همین جناب چمن‌آرا به مناسبت هشتادو شش‌امین سالگرد تولد مرتضی احمدی برگزار کرده بود، استاد حسین علیزاده گفته بود: من مرتضی احمدی را با لقب استاد صدا نمی‌کنم. چون هرگاه نام او برده می‌شود مثل این است که از هفت هنر سخن به زبان آورده‌ایم. او من را به یاد استاد علی اکبرخان شهنازی می‌اندازد... خنده و شادمانی همیشه با مرتضی احمدی همراه است. از آنجا که تهران شهر مهاجرنشینی بوده است به نظر می‌رسد که فرهنگ مشخصی نداشته باشد. اما زمانی که پای صحبت‌های مرتضی احمدی می‌نشینیم متوجه می‌شویم که تهران و ایران فرهنگ عامه مشخص و قدیمی‌ دارند. مرتضی احمدی به ما زندگی اهدا می‌کند. همه نسل‌های مختلف با شنیدن نام او هویت و اصالت خود را به یاد می‌آورند.» جدای از تعریف یا حتی تعارف استاد، این «اهدای زندگی» به واسطه‌‌ همان فرهنگ و اصالتی‌ست که ایشان به آن مجهز بود و کلامش و نفسش را نافذ‌تر می‌کرد. او این آراسته بودن به «هفت هنر» مورد اشاره استاد علیزاده را از از درس‌ و دفتر نیاموخته، از دفتر دل مردم کوچه بازار برداشته است.

 (حالا که این صحبت پیش آمد اشاره‌ای هم بکنیم به یکی از اولین کسانی که آواز بیات تهران را در سینما و تئا‌تر ایران می‌خواند و اولین کسی هم بود که در سینما کلاه مخملی و شمایل جاهلی را به تن کرد، مرحوم عبدالعلی همایون، که خیلی‌ها بازی او را در نقش سرکاراستوار به یاد دارند. او یک برنامه رادیویی پرشنونده هم داشت و آنجا هم این آوازهای کوچه و بازاری را اجرا می‌کرد. بررسی این موضوع نیازمند یک کار تحقیقی‌ست که ما معافیم از آن، اما بنده –گویا- لابلای نوارهای ضبط شدهٔ مصاحبه‌هایم، اجراهایی از ایشان در سال‌های آخر زندگیشان را دارم.)

بگذریم.
 
***
جدای از زیبایی متن و کل کار به خصوص در پنج قسمت اول و جدای از بازی‌های بسیار خوب و به ویژه بازی درخشان ستاره اسکندری و حضور و صدای حامد بهداد به عنوان خواننده-بازیگر، میرباقری، فردین خلعتبری را برای بخش موسیقی آن به همکاری دعوت کرد که انتخاب شایسته‌ای بود. خلعتبری با اشرافش به موسیقی ایرانی، کلاسیک و پاپ و موسیقی فیلم و همچنین وجهه و شناخت فرهنگی که دارد، تلفیق مناسبی در موسیقی مجموعه ایجاد کرد. اینکه او چقدر توانسته با دغدغه‌ها و توانایی هنگامه مفید تعامل فکری داشته باشد را نمی‌دانم و البته گا‌ها گسست‌هایی بین موسیقی مرتبط با متن نمایشی و نمادهای بیرونی آن-به خصوص در نیمه دوم-دیده شد اما در ‌‌نهایت آثار درخوری خلق شد که نمونه‌های آن بخش مربوط به لالایی (قاقات می‌دم می‌ریم دَدَر / بابات می‌شم، تو بیخبر/ یه لقمه نونِ مختصر/ پیشی‌ اومده پیشش کن! لالا و پیش‌پیشش کن!) و تیتراژ پایانی آن است: «گفتم که حقیرم، که صغیرم، که فقیرم/ گفتم که به تار سر زلف تو اسیرم/ گفتم تو بگو! لب‌تر بکن واست بمیرم! / جون به لبم کرد، نگفت/ خون به دلم کرد، نگفت/ دَس به سرم کرد، نگفت/ دربه‌دَرَم کرد، نگفت/ آخ! آخ! جگرم سوخت...»

تصنیفی سوزناک ملهم از تصانیف موسیقی‌های کوچه و بازار اما اجرا شده با ساختاری مدرن که می‌تواند بسط یابد. آثاری که همیشه با مخاطب گسترده مواجه شده‌اند اما نمی‌دانم چرا توسط آهنگسازان ما، به صورت منسجم و پیگیر جدی گرفته نشده‌اند و مثلا خود جناب خلعتبری همین روند را در تولید آثاری ملهم از این موسیقی‌های مردمی‌ ادامه نمی‌دهد. این ظرفیت وجود دارد و در همین کار، حامد بهداد علاوه بر بازی خوبش، ظرفیت و علاقه‌اش در خواندن این آثار را هم نشان داده است. خوانندگان دیگر هم قطعا می‌توانند با حضور در کارهایی از این دست، خود را از تکرار موجود در بخش مهمی از موسیقی این روز‌ها برهانند.

هنگامه مفید، جدای از «خونه مادر بزرگه»، «شهر موش‌های دو»، «آب‌پری‌ها» و «غلامحسین‌خان اصل‌تهرانی»، «بیالو‌ی آوازه‌خان» و «مَلی»، سال‌ها قبل، با نام مستعار هنگامه یاشار «ترانه‌های کوچک برای بیداری» را با بن‌مایه‌هایی متاثر از همین فضا‌ها برای کودکان خوانده که تبدیل به نوستالژی ما شده‌اند. اُپِرِت‌های اسماعیل مهرتاش و کارهای ضربی که در آن زمان ساخت و بعضی‌هایشان بعدا توسط جناب محمد منتشری دوباره اجرا شدند، هنوز هم شنیدنی هستند حتی وقتی مناسب با شرایط و ذایقه روز بازسازی نشده‌اند. مرحوم مرتضی احمدی در کنار مجموعه‌ای بود که داستان‌هایی را برای کودکان ونوجوانان تولید کرده بودند. «این مجموعه از محصولات شرکت «چهل و هشت داستان» است که در اواخر دوران شاه و اوایل انقلاب به تولید محصولات فرهنگی برای کودکان ایرانی می‌پرداخت. دیگر اعضای این گروه عبارت بودند از ناهید امیریان در نقش «جینا»، نادره سالارپور در نقش پینوکیو و کنعان کیانی در نقش «گربه نره». ویژگی اصلی این اجرا از داستان پینوکیو، ادغام آن با سازوضرب ایرانی و ترانه‌های سبک روحوضی است که به این داستان خارجی حال و هوای کاملاً ایرانی می‌دهد؛ تا آنجا که قسمتی ویژه، جدااز خط سیراصلی قصه، برای نوروز و سفره هفت سین تهیه می‌شد و در آن قسمت شخصیت‌های داستان (پینوکیو، جینا، آقا روباهه و گربه نَره) به شمردن سین‌های، هفت‌سین و خواندن آواز جوجه خروس می‌پردازند.» (به نقل از ویکیپدیا). از آن مجموعه‌ها ماجرای علیمردان خان و چند قصه دیگر از این دست جزو ماندگارترین‌ها هستند و دریغ که این روز‌ها این آثار نه تنها در آثاری برای بزرگسالان که برای کودکان هم به کار گرفته نمی‌شوند. نگارنده در هنگام پخش بخش‌های ریتمیک همین دندون طلا در جمع خانوادگی دیده است که چگونه همه سنین خانواده تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. لحن ریتمیک، موزون و آهنگین در کنار محتوای آن و همخوانی با فضای قصه و مضامین اجتماعی آن‌ها واقعا در این تاثیرگذاری جمعی موثر است. در نمایش‌های تخت حوضی، بازیگران و خوانندگان از دل مردم بودند و آشنا با آلام، رنج‌ها و شادی‌هایشان، برای همین بود که اجرا‌هایشان مورد توجه بود و در مورد ادبیات عامهٔ همهٔ اقوام این قابلیت‌ها وجود دارد. آن‌ها بسیاری از مهم‌ترین مفاهیم اجتماعی، اخلاقی و حتی عاشقانه را در ساده‌ترین و دلنشین‌ترین قالب‌ها می‌ریختند و چون از دلشان بر می‌آمد بر دل می‌نشست و تصانیف و ترانه‌های امروز بر دل نمی‌نشینند و همه گیر نمی‌شوند برای اینکه از این ظرفیت‌ها تهی‌اند.

از تیراژهای زیر صدهزارتای آلبوم‌های ستارگان موسیقی و کنسرت‌هایی که چند بار هم تکرار و تمدید می‌شوند صحبت نمی‌کنیم. صحبت از فراگیری در سطح عمومی‌ جامعه است وگرنه آن‌ها که در این کنسرت‌ها، از این کنسرت به آن کنسرت می‌روند جمعا صدهزار نفر هم نمی‌شوند!
روتیتر: 
دندون طلا و آقا مرتضی و گنج مغفول ریتم‌های کوچه و بازار
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
[آرش نصیری - روزنامه‌نگار، مدیر و مجری برنامه هزار صدا ]   چند ماه بعد از موفقیت درام و موسیقی سریال دندون طلا، بخش دیگری ازمجموعه «صدای تهرون» با صدای یکی از شاخص‌ترین سمبل‌های تاریخ تهران، مرتضی احمدی هم منتشر شد تا یک بار دیگر یادمان بیاید موسیقی و هنر روز ما، خود را از چه گنجینهٔ درخشانی محروم کرده است. ریتم‌ها، ملودی‌ها و تصنیف‌هایی که بخشی از هویت موسیقایی و فرهنگی ما هستند و هربار، به هر شکلی ارائه شده‌اند مورد توجه عمومی‌قرار گرفته و فراگیر شده‌اند. مثال‌های زیادی در این باره می‌توان مطرح کرد که نمونه آن همین «دندون طلا» ست که پانزده سال پیش به صورت تئا‌تر مورد استقبال گسترده عارف و عامی ‌قرار گرفت و مدت زیادی روی صحنه بود و حالا که بعد از پانزده سال به شکلی دیگر و به صورت سریال در شبکه خانگی منتشر شده، باز هم شاهد استقبال گسترده‌اش بودیم و دریغا که باز هم این ژانر می‌رود در حاشیه و نه توسط شاغلان در ژانر موسیقی اصیل ایرانی و نه در سمت اهالی موسیقی پاپ کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد...
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 227 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 23:36

ترانه سرا: مهرزاد امیرخانی   |   آهنگساز و تنظیم کننده: میلاد ترابی
عکس: 
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 213 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 23:36

موسیقی ما – مراسم رونمایی آلبوم «انعکاس رویا» اثری از «پویا حاجیلی» در شهر کتاب «فرشته» برگزار شد. این اثر که با همت موسسه «آوای باربد» روانه بازار شده شامل هشت قطعه اینسترومنتال است. در ابتدای مراسم رونمایی انعکاس رویا، پویا حاجیلی گفت:«بی شک امروز یکی از مهم‌ترین روزهای زندگی من است زیرا زحمات سالهای گذشته من اکنون به ثمر نشسته و امیدوارم از این به بعد هم اتفاقات درخوری رخ دهد.»

او در ادامه گفت :« آلبوم انعکاس رویا به ۶  یا ۷ سال گذشته برمی گردد. زمانی که من تئوری موسیقی را نزد اساتید موسیقی می گذراندم. آن جا بود که جرقه اولیه زده شد و احساس کردم علاقه زیادی به خلق کردن دارم و از آن موقع به بعد تصمیم گرفتم که زمانی از زندگی هنری خودم را به سمت ساختن و خلق کردن ببرم. از همان جا شروع کردم به یادگیری پیانو و بعد کم کم در خلوت خودم یکسری از کارها را خلق می کردم و همین باعث شد بین من و ساختن و خلق کردن، یک رابطه ای به وجود بیاید که واقعا خودم هم این حس را درونم پرورش دادم. از همه مهم تر خودم از کاری که می کنم لذت می برم و کم کم این اتفاق شکل گرفت. انعکاس رویا از پشت پیانو نشستن شکل گرفت و تا به الان که به صورت خیلی جامع تر ضبط شد و در اختیار مخاطبان موسیقی قرار گرفت.»

پویا حاجیلی در مورد بی کلام بودن این آلبوم این گونه توضیح داد :«من خودم نوای ساز را خیلی بیشتر دوست دارم و به دلم می نشیند. عنوان موسیقی بیکلام به تازگی مد شده اما من نمی توانم بگویم که این موسیقی واقعا کلام ندارد اما به هرحال واژه ای در آن بیان نشده است. در این آلبوم یک نوع کلام خاصی جاری است که به وسیله موسیقی و سازها بیان می شود. صحبت کردن سازها برای من اهمیت زیادی داشت و زمانی که خواستم تولید این آلبوم را آغاز کنم، چگونگی کنار هم قراردادن کلام سازها تمام ذهن من را درگیر کرده بود. به نظر من کارهایی که در این سبک و سیاق انجام می شود مفهوم خاصی دارد که اگر برای مخاطب قابل درک باشد، می تواند به راحتی با اثر ارتباط برقرار کند. تمام هدف من هم ارائه اثری بود که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند و از همه مهمتر لذت ببرد. من تلاش کردم و امیدوارم که این اتفاق رخ دهد.»

حاجیلی در مورد اسامی قطعات این آلبوم گفت :« به جرات می توانم بگویم که انتخاب اسم در ساخت یک موسیقی خیلی نقش مهمی دارد و برای من خیلی سخت بود؛ حتی شاید سخت تر از ساختن آثار. زیرا من آدمی هستم که خیلی از حرف ها را با موسیقی می زنم و یکی از اهدافم این بود که بین انتخاب اسامی با محتوای آثار انسجام وجود داشته باشد. انعکاس رویا عنوان اولین قطعه آلبوم است زیرا انعکاس درونی خودم بود که در این قطعه شکل گرفت و اسم آلبوم هم از همین اثر انتخاب شد. امیدوارم انعکاس رویای درونی هرکسی که می شنود هم باشد.»

پویا حاجیلی در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکات اشاره کرد:«زمانی که می خواهم یک قطعه بسازم برای من اهمیت دارد که جذابیت کار از ابتدا تا انتها حفظ شود و نباید اینگونه باشد که چون من یا دو ساز بلد هستم، پس فقط از آنها در آلبوم استفاده کنم. من سعی کردم برای جذابیت قطعات تمامی جوانب را در نظر بگیرم و خودم را به جای شنونده ها و مخاطبان قرار دادم. سعی کردم از سازهای متنوع استفاده کنم و طبیعتا اگر قرار بود با دو ساز تخصصی خودم یک آلبوم تولید کنم، جذابیت کمتری برای مخاطب پیدا می کرد.»

حاجیلی در مورد نوازنده های آلبوم اظهار داشت :« تمام ویولن ها را خودم نواخته ام اما پیانو برخی از قطعات را دوست خوب و هنرمندم پدرام شهرکی نواخته است. حتی در انتخاب هر ساز سعی کردم که افراد مختلفی قرار بگیرند چون به نظرم پنجه یک هنرمند با پنجه هنرمند دیگر می تواند دو روایت کاملا متفاوت را انجام دهد. سعی کردم تا آن جایی که ممکن است از نوازنده هایی استفاده کنم که خودشان دارای یک جهان بینی هستند و بر مبنای آن می توانند اثری که قرار است اجرا کنند را با توجه به ذهنیت خودشان اجرا نمایند. این برای من خیلی مهم است چون به نظرم کاملا هر هنرمند در ذهن خودش یک دنیایی دارد و آن دنیا را کسانی که هنرمند هستند بهتر می توانند لمس کنند. این بود که سعی کردم از نوازندگان خیلی خوب استفاده کنم و اگر دوستان نوازنده من نبودند، رنگ و جلای این آلبوم به وجود نمی آمد.»

حاجیلی در پایان مراسم خاطر نشان کرد :«این اولین آلبوم رسمن من بود و تمام ذهنیت من در تولید این بود که هر کسی انعکاس رویا را گوش می دهد بتواند خودش را از اتفاقات اطرافش آزاد کند. دوست نداشتم کاری انجام دهم که تخصصی باشد و شنونده عام با آن ارتباطی برقرار نکند. تلاش کردم این آلبوم پیوند بین سبکهای مختلف موسیقی باشد. همچنین به فکر برگزاری کنسرت در تهران و شهرهای مختلف ایران هستم. اما باید ببینم تا چه اندازه از این آلبوم استقبال می شود.»
روتیتر: 
پس از برگزاری مراسم رونمایی در شهر کتاب فرشته
منبع: 
سایت موسیقی ما

برچسب ها:

عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
+ پویا حاجیلی: تلاش کردم این آلبوم پیوند بین سبک‌های مختلف موسیقی باشد موسیقی ما – مراسم رونمایی آلبوم «انعکاس رویا» اثری از «پویا حاجیلی» در شهر کتاب «فرشته» برگزار شد. این اثر که با همت موسسه «آوای باربد» روانه بازار شده شامل هشت قطعه اینسترومنتال است. در ابتدای مراسم رونمایی انعکاس رویا، پویا حاجیلی گفت:«بی شک امروز یکی از مهم‌ترین روزهای زندگی من است زیرا زحمات سالهای گذشته من اکنون به ثمر نشسته و امیدوارم از این به بعد هم اتفاقات درخوری رخ دهد.»
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 234 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 23:36

موسیقی ما - «رضا صادقی» خواننده موسیقی پاپ که چندی پیش نوید انتشار آلبومی اینترنتی در شب یلدا را به دوستداران خود داده بود، شب گذشته – دو شب مانده به یلدا - قطعه ای را به نام «ققنوس» با ترانه و آهنگسازی خودش و همچنین تنظیمی از «معین راهبر» و میکس و مسترینگ «ایمان احمد زاده» از طریق سایت های معتبر موسیقی منتشر کرد. این قطعه قدردانی ویژه ای از سمت «رضا صادقی» نسبت به استقبال هوادارانش از کنسرت تهران و به عنوان شروعی یلدایی برای انتشار آلبوم یلدایی این خواننده موسیقی پاپ بود.

چندی از انتشار این قطعه نگذشته که «رضا صادقی» پیامی را برای هوادارانش منتشر کرد: « سلام به همه ی دوستان عزیزم! ممنونم از همراهی تان و حمایت تان. ممنونم از اینکه هستید و چقدر خوشحالم از اینکه این اتفاقات توی این شب های بسیار بسیار قشنگ و نزدیک به شب یلدا اتفاق می افتند. این یلدا بی شک برای مشکی پوشان و مشکی دوستان یلدای خاطره انگیزی خواهد بود. سعی ما همه بر همین قصه بوده و تشکر می کنم از تمامی دوستان و عزیزانی که برای این اتفاق زحمات بسیاری کشیدند. امیدوارم که همیشه شاد باشید و حمایت قلبی و روحی شما یعنی تمام فکر خوب مشکی پوشان.»

این پیام در حالی برای هواداران وی منتشر شد که اطلاعات آلبوم «شب بارانی» به همراه متنی دیگر برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار گرفت.

در آلبوم «شب بارانی» که اکنون منتشر می شود، چهره هایی همچون بابک صحرایی، مریم دلشاد و مریم اسدی در بخش ترانه سرایی و امیرعباس حسن‌زاده، نیکان، اشکان آبرون، فرشید ادهمی، سعید هاشمی و خود رضا صادقی در عرصه آهنگسازی و تنظیم حضوردارند. در این آلبوم که 8 قطعه دارد، نوازندگان سرشناسی همچون نیما رمضان (گیتار الکتریک)، فيروز ويسانلو ، فرشید ادهمی ، کیان دارات (گیتار کلاسیک)، آرین کشیشی (گیتار بیس)، کیان دارات (سه تار)، پیام طونی ، میلاد عالمی (ویولن)، احسان نی زن (ویولن سولو)، كريم قربانى (ویولنسل)، همایون نصیری (پرکاشن ) و ناصر رحیمی (فلوت) حضور داشته اند و وظیفه ی میکس و مستر قطعات نیز هر کدام بر عهده ی ماه و موهات - حميدرضا آداب، خداشاهده - اشکان آبرون، شب بارونی ، جدی نمی گیرم - ایمان احمد زاده و مثل یلدا های قبل - محمد فلاحی بوده است.

قطعات این آلبوم نیز در استودیو های استودیو پاپ، استودیو بسامد و استودیو شخصی «رضا صادقی» ضبط شده اند.

رضا صادقی در این آلبوم خطاب به دوستدارانش نوشته است: « هنری که به دردهای مردمش توجه نکنه اسمش هرچیزی هست جز هنر این اثر رو برای درمان حداقل زخم کودکانی آماده کردم که همیشه از کنارشون رد میشیم و شاید هزار بار گفتیم: کاش میشد کاری کرد با حمایت شما جـــانانم میشه کاری هرچند کوچیـــــک انجام داد و پیش لبخند خدا آرام بود .... تمام عوامل این اثر با عشق و تفکر همراه بودن و کوچکترین نگاه دنیوی نداشتن، با همه این حرفها این آلبوم همزمان برای فروش و حمایت شما یارانم و هم دانلود رایگان تقدیم میشه. چون ایمان دارم اونهائی که توانائی حمایت مالی از این اثر را ندارن قطعا حامی معنوی آلبوم خواهند بود. درود بر ایران و ایرانی، صلح و آرامش انسانی حالا که نمی تونم برای لبخندتون کاری کنم، براتون کار می کنم ... سلام خدا ممنونم که لبخندت رو از سرم کم نمی کنی من چقدر دوست دارم ممنونم از دعای خير دو فرشته زندگيم پدر و مادرم با تشكر از همسر هميشه ياورم كه صبوريهايش راهم را همواره هموار كرده .... وحيد ميرزايى ، حسين احمدى و هـمه مشكى پوشان هميشه هـمراه بابك صحرايى ، نيكان و فرشيد ادهمی عزيزم»

همچنین قطعه «مثل یلداهای قبل» به روح ناصر عبدالهی و مرتضی پاشایی هدیه شده است.

نکته قابل توجه در این آلبوم قرار گرفتن قطعه ای بی کلام در آخر آلبوم،به عنوان تکرار قطعه اول است. علاقه مندان می توانند با خواندن بر روی این اثر فایل های خود به ایمیل [email protected] تا 30 بهمن ماه ارسال کنند که منتخب این فایل ها توسط ترانه سرا، آهنگساز و خواننده اثر انتخاب می شوند. این آلبوم اینترنتی از امروز از طریق سایت «بلک شاپ» به فروش می رسد که عواید آن برای کمک به کودکان کار هدیه خواهد شد. همچنین «شب بارانی» از طریق سایت های معتبر موسیقی به صورت رایگان قابل دانلود خواهد بود.
روتیتر: 
یک یلدای خاطره انگیز برای هواداران مرد مشکی پوش
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
+ کاور های آلبوم موسیقی ما - «رضا صادقی» خواننده موسیقی پاپ که چندی پیش نوید انتشار آلبومی اینترنتی در شب یلدا را به دوستداران خود داده بود، شب گذشته – دو شب مانده به یلدا - قطعه ای را به نام «ققنوس» با ترانه و آهنگسازی خودش و همچنین تنظیمی از «معین راهبر» و میکس و مسترینگ «ایمان احمد زاده» از طریق سایت های معتبر موسیقی منتشر کرد. این قطعه قدردانی ویژه ای از سمت «رضا صادقی» نسبت به استقبال هوادارانش از کنسرت تهران و به عنوان شروعی یلدایی برای انتشار آلبوم یلدایی این خواننده موسیقی پاپ بود...
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 211 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 23:36

گروه پالت
عکس: 
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 155 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 23:36

موسیقی ما – گروه «کامنت» در آستانه برگزاری کنسرت زمستانی در پایتخت، قطعه جدیدی را منتشر کرد. این اثر «بیداری ما» نام دارد و موسیقی آن اثری از گروه کامنت و ترانه آن هم از سروده‌های «کیان پورتراب» است. بیداری ما یک ماه پس از قطعه «یک روز مال من» منتشر شده تا کامنت با کنداکتوری جدید به استقبال کنسرت تهران و دیدار با مخاطبانش برود. هنوز زمان و جزئیات اجرای این گروه مشخص نشده اما گفته شده که در دی‌ماه باید منتظر حضور آنها در یکی از سالن‌های پایتخت باشیم. کیان پورتراب درباره قطعه جدید کامنت به خبرنگار «موسیقی ما» گفت:«یک سال پس از انتشار آلبوم «رفته از دست» مشغول ساخت موسیقی و پرداخت موزیک‌ها و ایده‌ها بودیم. یک ماه قبل هم قطعه یک روز مال من که از پیش ساخته بودم را تنظیم و منتشر کردیم. قطعه بیداری ما مربوط به روند جدیدی از گروه کامنت و ایده‌هایی است که در دل گروه شکل گرفته و همگی از نتیجه کار راضی هستیم. خوشحالیم که در شب یلدا این کار را به طرفدارانمان تقدیم می‌کنیم.»

او همچنین درباره زمان برگزاری کنسرت تهران هم گفت:«اواسط دی ماه در تهران کنسرت خواهیم داشت و زمان برگزاری این برنامه را به زودی اعلام خواهیم کرد.»

اکنون می‌توانید قطعه بیداری ما اثر جدید گروه کامنت را برای اولین بار از «تماشاخانه» بشنوید و دانلود کنید.
روتیتر: 
یک ماه پس از قطعه «یک روز مال من»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
+دانلود قطعه «بیداری ما» از تماشاخانه سایت موسیقی ما موسیقی ما – گروه «کامنت» در آستانه برگزاری کنسرت زمستانی در پایتخت، قطعه جدیدی را منتشر کرد. این اثر «بیداری ما» نام دارد و موسیقی آن اثری از گروه کامنت و ترانه آن هم از سروده‌های «کیان پورتراب» است. بیداری ما یک ماه پس از قطعه «یک روز مال من» منتشر شده تا کامنت با کنداکتوری جدید به استقبال کنسرت تهران و دیدار با مخاطبانش برود. هنوز زمان و جزئیات اجرای این گروه مشخص نشده اما گفته شده که در دی‌ماه باید منتظر حضور آنها در یکی از سالن‌های پایتخت باشیم. ...
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 151 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 23:36

موسیقی ما – گروه «کامنت» در آستانه برگزاری کنسرت زمستانی در پایتخت، قطعه جدیدی را منتشر کرد. این اثر «بیداری ما» نام دارد و موسیقی آن اثری از گروه کامنت و ترانه آن هم از سروده‌های «کیان پورتراب» است. بیداری ما یک ماه پس از قطعه «یک روز مال من» منتشر شده تا کامنت با کنداکتوری جدید به استقبال کنسرت تهران و دیدار با مخاطبانش برود. هنوز زمان و جزئیات اجرای این گروه مشخص نشده اما گفته شده که در دی‌ماه باید منتظر حضور آنها در یکی از سالن‌های پایتخت باشیم. کیان پورتراب درباره قطعه جدید کامنت به خبرنگار «موسیقی ما» گفت:«یک سال پس از انتشار آلبوم «رفته از دست» مشغول ساخت موسیقی و پرداخت موزیک‌ها و ایده‌ها بودیم. یک ماه قبل هم قطعه یک روز مال من که از پیش ساخته بودم را تنظیم و منتشر کردیم. قطعه بیداری ما مربوط به روند جدیدی از گروه کامنت و ایده‌هایی است که در دل گروه شکل گرفته و همگی از نتیجه کار راضی هستیم. خوشحالیم که در شب یلدا این کار را به طرفدارانمان تقدیم می‌کنیم.»
او همچنین درباره زمان برگزاری کنسرت تهران هم گفت:«اواسط دی ماه در تهران کنسرت خواهیم داشت و زمان برگزاری این برنامه را به زودی اعلام خواهیم کرد.»
اکنون می‌توانید قطعه بیداری ما اثر جدید گروه کامنت را برای اولین بار از «تماشاخانه» بشنوید و دانلود کنید.
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 159 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 23:36

سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 160 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 23:36

[آرش نصیری - روزنامهنگار، مدیر و مجری برنامه هزار صدا ]
 
چند ماه بعد از موفقیت درام و موسیقی سریال دندون طلا، بخش دیگری ازمجموعه «صدای تهرون» با صدای یکی از شاخص‌ترین سمبل‌های تاریخ تهران، مرتضی احمدی هم منتشر شد تا یک بار دیگر یادمان بیاید موسیقی و هنر روز ما، خود را از چه گنجینهٔ درخشانی محروم کرده است. ریتم‌ها، ملودی‌ها و تصنیف‌هایی که بخشی از هویت موسیقایی و فرهنگی ما هستند و هربار، به هر شکلی ارائه شده‌اند مورد توجه عمومی‌قرار گرفته و فراگیر شده‌اند. مثال‌های زیادی در این باره می‌توان مطرح کرد که نمونه آن همین «دندون طلا» ست که پانزده سال پیش به صورت تئا‌تر مورد استقبال گسترده عارف و عامی ‌قرار گرفت و مدت زیادی روی صحنه بود و حالا که بعد از پانزده سال به شکلی دیگر و به صورت سریال در شبکه خانگی منتشر شده، باز هم شاهد استقبال گسترده‌اش بودیم و دریغا که باز هم این ژانر می‌رود در حاشیه و نه توسط شاغلان در ژانر موسیقی اصیل ایرانی و نه در سمت اهالی موسیقی پاپ کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 
***
 شاید هم این یک واقعیت ناگزیر باشد. استفاده از این قابلیت‌های فرهنگی به فرهنگ و شناخت نیاز دارد و مگر ما چند نفر مثل داود میرباقری داریم که توانایی استفاده به روز و به موقع از این پیشینه را داشته باشند؟ او بار‌ها و در اشکال مختلف قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگ عامه ما را به ما شناسانده است و هربار البته با کنار هم قرار دادن جمعی از بهترین‌ها این کار را کرده و این بار هم. ترانه‌ها و تصنیف‌های «دندون طلا» را «هنگامه مفید» کار کرده که خودش و خانواده‌اش پیشینه درخشانی در این حوزه دارند و اتفاقا نمونه‌های دیگری که نشان می‌دهند این ژانر موسیقیایی و نمایشی چه قابلیتی دارند، کار همین خانواده و بالاخص مرحوم بیژن مفید است. بیژن هنرمند آثار درخشانی در این حوزه و استفاده از موسیقی‌های کوچه و بازار تهران و استفاده و به روز کردن آن‌ها دارد، کارهایی مثل «شهرقصه» که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفتند. این‌ها در یک خانواده با فرهنگ بزرگ شده بودند. اخیرا هنگامه مفید در مصاحبه با مرجان صائبی در روزنامه شرق گفته است: «تصنیف‌ها و ترانه‌های «دندون طلا» براساس میراث شفاهی‌ مطرب‌ها، نمایش‌های روحوضی و اشعار کوچه‌ وبازار سروده شده که دانش و چگونگی‌ استفاده از این گنجینه شاهوار را مرهون پدرم غلامحسین‌خان مفید هستم که هم مردمی، هم فرهنگی‌ و هم از اهالی معتبر نمایش در تهران قدیم بود. او به فرزندانش آموخت ارزش کلام نه به گوینده، بلکه به محتوای کلام است و ماندگاری‌اش نه به زبان فاخر که به اعتبار مردم؛‌‌ همان نقالان بی‌نام‌ونشان تاریخ است.» (روزنامه شرق-۶آبان ۹۴)

آفتاب آمد دلیل آفتاب. اینکه استفاده از این میراث به فرهنگ و درک محتوای آن‌ها و البته درک ریتم جاری در آن‌ها دارد و کسی به این درک می‌رسد، که روح خود را از موسیقی‌های روزمره و سهل‌الوصول امروز بزداید و به ذات هنرهای مردمی‌ دست یابد. آن وقت می‌تواند با آن درونمایه، حتی با شکل و شمایل جدید و قالب‌های به روز بدرخشد. نمونه آن کارهای اولیه فرامرز آصف است که در آن ملودی‌ها و ریتم‌ها و حالت‌های همین موسیقی‌ها و نمایش‌های کوچه بازاری قدیم را مورد استفاده قرار داد و نوع دیگری از موسیقی به روز کوچه بازاری را خلق کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت اما وقتی چشمهٔ خلاقیتش در این حوزه خشکید و به قالب‌های «مثل همه» در آمد، کم‌کم به حاشیه رفت. آنچه او را به اوج رساند همین ملودی‌های دلنشین مردم‌پسند بود که در عین سادگی و روانی ریشه دارند و این ریشه‌ها و درونمایه مورد توجه قشر فرهیخته‌ترهم هست. این موضوع در مورد موسیقی‌های محلی همهٔ اقوام هم مصداق دارد. اینکه استفاده از اشعار عامیانه و فولکلور محلی مناطق مختلف ایران چقدر دلنشین و دلپذیر است و چگونه آهنگی مثل «بارون بارونه زمینا‌تر می‌شه» مرحوم ویگن، شهرت او را چند برابر کرد و چه اقبال گسترده‌ای در جمع عموم مردم‌ داشت و هنوز هم از ماندگارترین‌های این اسطوره ماندگار موسیقی پاپ است و اینکه چگونه همین چند سال پیش، ملودی «سکینه دای گزی نای نای»، دوباره آن خواننده لس‌آنجلسی را رو آورد و ده‌ها مثال دیگر در این باره را به وقت دیگر می‌گذاریم. صحبت ما در اینجا صرفا ریتم‌های موسیقی کوچه و بازار تهرانی و جایگاه مغفول مانده آن است.
 
***

خدا آقامرتضی احمدی را رحمت کند که در سال‌هایی که این موسیقی‌ها و ضربی‌ها می‌رفت از حافظه‌های جمعی ما برود، به گردآوری آن‌ها همت گماشت و اصل آن‌ها را نگه داشت. این بزرگمرد، با «کهنه‌های همیشه نو» و کارهای دیگر اصل آن ضربی‌ها را ضبط و در مقام یک راوی از نسل گذشته به نسل امروز منتقل کرده و حالا هم بخش دیگری از «صدای تهرون» به همت موسسه بتهوون و بابک چمن آرا منتشر شده است. این مجموعه‌ها می‌تواند گنجینه‌ای باشد برای موزیسین‌های جوان که از آن‌ها الهام بگیرند و نه آن‌ها را، که موسیقی خود را با الهام از ریشه‌های خود خلق کنند نه فرهنگ و پیشینهٔ وارداتی و تکراری.

در برنامه‌ای که همین جناب چمن‌آرا به مناسبت هشتادو شش‌امین سالگرد تولد مرتضی احمدی برگزار کرده بود، استاد حسین علیزاده گفته بود: من مرتضی احمدی را با لقب استاد صدا نمی‌کنم. چون هرگاه نام او برده می‌شود مثل این است که از هفت هنر سخن به زبان آورده‌ایم. او من را به یاد استاد علی اکبرخان شهنازی می‌اندازد... خنده و شادمانی همیشه با مرتضی احمدی همراه است. از آنجا که تهران شهر مهاجرنشینی بوده است به نظر می‌رسد که فرهنگ مشخصی نداشته باشد. اما زمانی که پای صحبت‌های مرتضی احمدی می‌نشینیم متوجه می‌شویم که تهران و ایران فرهنگ عامه مشخص و قدیمی‌ دارند. مرتضی احمدی به ما زندگی اهدا می‌کند. همه نسل‌های مختلف با شنیدن نام او هویت و اصالت خود را به یاد می‌آورند.» جدای از تعریف یا حتی تعارف استاد، این «اهدای زندگی» به واسطه‌‌ همان فرهنگ و اصالتی‌ست که ایشان به آن مجهز بود و کلامش و نفسش را نافذ‌تر می‌کرد. او این آراسته بودن به «هفت هنر» مورد اشاره استاد علیزاده را از از درس‌ و دفتر نیاموخته، از دفتر دل مردم کوچه بازار برداشته است.

 (حالا که این صحبت پیش آمد اشاره‌ای هم بکنیم به یکی از اولین کسانی که آواز بیات تهران را در سینما و تئا‌تر ایران می‌خواند و اولین کسی هم بود که در سینما کلاه مخملی و شمایل جاهلی را به تن کرد، مرحوم عبدالعلی همایون، که خیلی‌ها بازی او را در نقش سرکاراستوار به یاد دارند. او یک برنامه رادیویی پرشنونده هم داشت و آنجا هم این آوازهای کوچه و بازاری را اجرا می‌کرد. بررسی این موضوع نیازمند یک کار تحقیقی‌ست که ما معافیم از آن، اما بنده –گویا- لابلای نوارهای ضبط شدهٔ مصاحبه‌هایم، اجراهایی از ایشان در سال‌های آخر زندگیشان را دارم.)

بگذریم.
 
***
جدای از زیبایی متن و کل کار به خصوص در پنج قسمت اول و جدای از بازی‌های بسیار خوب و به ویژه بازی درخشان ستاره اسکندری و حضور و صدای حامد بهداد به عنوان خواننده-بازیگر، میرباقری، فردین خلعتبری را برای بخش موسیقی آن به همکاری دعوت کرد که انتخاب شایسته‌ای بود. خلعتبری با اشرافش به موسیقی ایرانی، کلاسیک و پاپ و موسیقی فیلم و همچنین وجهه و شناخت فرهنگی که دارد، تلفیق مناسبی در موسیقی مجموعه ایجاد کرد. اینکه او چقدر توانسته با دغدغه‌ها و توانایی هنگامه مفید تعامل فکری داشته باشد را نمی‌دانم و البته گا‌ها گسست‌هایی بین موسیقی مرتبط با متن نمایشی و نمادهای بیرونی آن-به خصوص در نیمه دوم-دیده شد اما در ‌‌نهایت آثار درخوری خلق شد که نمونه‌های آن بخش مربوط به لالایی (قاقات می‌دم می‌ریم دَدَر / بابات می‌شم، تو بیخبر/ یه لقمه نونِ مختصر/ پیشی‌ اومده پیشش کن! لالا و پیش‌پیشش کن!) و تیتراژ پایانی آن است: «گفتم که حقیرم، که صغیرم، که فقیرم/ گفتم که به تار سر زلف تو اسیرم/ گفتم تو بگو! لب‌تر بکن واست بمیرم! / جون به لبم کرد، نگفت/ خون به دلم کرد، نگفت/ دَس به سرم کرد، نگفت/ دربه‌دَرَم کرد، نگفت/ آخ! آخ! جگرم سوخت...»

تصنیفی سوزناک ملهم از تصانیف موسیقی‌های کوچه و بازار اما اجرا شده با ساختاری مدرن که می‌تواند بسط یابد. آثاری که همیشه با مخاطب گسترده مواجه شده‌اند اما نمی‌دانم چرا توسط آهنگسازان ما، به صورت منسجم و پیگیر جدی گرفته نشده‌اند و مثلا خود جناب خلعتبری همین روند را در تولید آثاری ملهم از این موسیقی‌های مردمی‌ ادامه نمی‌دهد. این ظرفیت وجود دارد و در همین کار، حامد بهداد علاوه بر بازی خوبش، ظرفیت و علاقه‌اش در خواندن این آثار را هم نشان داده است. خوانندگان دیگر هم قطعا می‌توانند با حضور در کارهایی از این دست، خود را از تکرار موجود در بخش مهمی از موسیقی این روز‌ها برهانند.

هنگامه مفید، جدای از «خونه مادر بزرگه»، «شهر موش‌های دو»، «آب‌پری‌ها» و «غلامحسین‌خان اصل‌تهرانی»، «بیالو‌ی آوازه‌خان» و «مَلی»، سال‌ها قبل، با نام مستعار هنگامه یاشار «ترانه‌های کوچک برای بیداری» را با بن‌مایه‌هایی متاثر از همین فضا‌ها برای کودکان خوانده که تبدیل به نوستالژی ما شده‌اند. اُپِرِت‌های اسماعیل مهرتاش و کارهای ضربی که در آن زمان ساخت و بعضی‌هایشان بعدا توسط جناب محمد منتشری دوباره اجرا شدند، هنوز هم شنیدنی هستند حتی وقتی مناسب با شرایط و ذایقه روز بازسازی نشده‌اند. مرحوم مرتضی احمدی در کنار مجموعه‌ای بود که داستان‌هایی را برای کودکان ونوجوانان تولید کرده بودند. «این مجموعه از محصولات شرکت «چهل و هشت داستان» است که در اواخر دوران شاه و اوایل انقلاب به تولید محصولات فرهنگی برای کودکان ایرانی می‌پرداخت. دیگر اعضای این گروه عبارت بودند از ناهید امیریان در نقش «جینا»، نادره سالارپور در نقش پینوکیو و کنعان کیانی در نقش «گربه نره». ویژگی اصلی این اجرا از داستان پینوکیو، ادغام آن با سازوضرب ایرانی و ترانه‌های سبک روحوضی است که به این داستان خارجی حال و هوای کاملاً ایرانی می‌دهد؛ تا آنجا که قسمتی ویژه، جدااز خط سیراصلی قصه، برای نوروز و سفره هفت سین تهیه می‌شد و در آن قسمت شخصیت‌های داستان (پینوکیو، جینا، آقا روباهه و گربه نَره) به شمردن سین‌های، هفت‌سین و خواندن آواز جوجه خروس می‌پردازند.» (به نقل از ویکیپدیا). از آن مجموعه‌ها ماجرای علیمردان خان و چند قصه دیگر از این دست جزو ماندگارترین‌ها هستند و دریغ که این روز‌ها این آثار نه تنها در آثاری برای بزرگسالان که برای کودکان هم به کار گرفته نمی‌شوند. نگارنده در هنگام پخش بخش‌های ریتمیک همین دندون طلا در جمع خانوادگی دیده است که چگونه همه سنین خانواده تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. لحن ریتمیک، موزون و آهنگین در کنار محتوای آن و همخوانی با فضای قصه و مضامین اجتماعی آن‌ها واقعا در این تاثیرگذاری جمعی موثر است. در نمایش‌های تخت حوضی، بازیگران و خوانندگان از دل مردم بودند و آشنا با آلام، رنج‌ها و شادی‌هایشان، برای همین بود که اجرا‌هایشان مورد توجه بود و در مورد ادبیات عامهٔ همهٔ اقوام این قابلیت‌ها وجود دارد. آن‌ها بسیاری از مهم‌ترین مفاهیم اجتماعی، اخلاقی و حتی عاشقانه را در ساده‌ترین و دلنشین‌ترین قالب‌ها می‌ریختند و چون از دلشان بر می‌آمد بر دل می‌نشست و تصانیف و ترانه‌های امروز بر دل نمی‌نشینند و همه گیر نمی‌شوند برای اینکه از این ظرفیت‌ها تهی‌اند.

از تیراژهای زیر صدهزارتای آلبوم‌های ستارگان موسیقی و کنسرت‌هایی که چند بار هم تکرار و تمدید می‌شوند صحبت نمی‌کنیم. صحبت از فراگیری در سطح عمومی‌ جامعه است وگرنه آن‌ها که در این کنسرت‌ها، از این کنسرت به آن کنسرت می‌روند جمعا صدهزار نفر هم نمی‌شوند!
روتیتر: 
دندون طلا و آقا مرتضی و گنج مغفول ریتم‌های کوچه و بازار
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
[آرش نصیری - روزنامه‌نگار، مدیر و مجری برنامه هزار صدا ]   چند ماه بعد از موفقیت درام و موسیقی سریال دندون طلا، بخش دیگری ازمجموعه «صدای تهرون» با صدای یکی از شاخص‌ترین سمبل‌های تاریخ تهران، مرتضی احمدی هم منتشر شد تا یک بار دیگر یادمان بیاید موسیقی و هنر روز ما، خود را از چه گنجینهٔ درخشانی محروم کرده است. ریتم‌ها، ملودی‌ها و تصنیف‌هایی که بخشی از هویت موسیقایی و فرهنگی ما هستند و هربار، به هر شکلی ارائه شده‌اند مورد توجه عمومی‌قرار گرفته و فراگیر شده‌اند. مثال‌های زیادی در این باره می‌توان مطرح کرد که نمونه آن همین «دندون طلا» ست که پانزده سال پیش به صورت تئا‌تر مورد استقبال گسترده عارف و عامی ‌قرار گرفت و مدت زیادی روی صحنه بود و حالا که بعد از پانزده سال به شکلی دیگر و به صورت سریال در شبکه خانگی منتشر شده، باز هم شاهد استقبال گسترده‌اش بودیم و دریغا که باز هم این ژانر می‌رود در حاشیه و نه توسط شاغلان در ژانر موسیقی اصیل ایرانی و نه در سمت اهالی موسیقی پاپ کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد...
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 157 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 22:17

ترانه سرا: مهرزاد امیرخانی   |   آهنگساز و تنظیم کننده: میلاد ترابی
عکس: 
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 156 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 22:17

موسیقی ما – مراسم رونمایی آلبوم «انعکاس رویا» اثری از «پویا حاجیلی» در شهر کتاب «فرشته» برگزار شد. این اثر که با همت موسسه «آوای باربد» روانه بازار شده شامل هشت قطعه اینسترومنتال است. در ابتدای مراسم رونمایی انعکاس رویا، پویا حاجیلی گفت:«بی شک امروز یکی از مهم‌ترین روزهای زندگی من است زیرا زحمات سالهای گذشته من اکنون به ثمر نشسته و امیدوارم از این به بعد هم اتفاقات درخوری رخ دهد.»

او در ادامه گفت :« آلبوم انعکاس رویا به ۶  یا ۷ سال گذشته برمی گردد. زمانی که من تئوری موسیقی را نزد اساتید موسیقی می گذراندم. آن جا بود که جرقه اولیه زده شد و احساس کردم علاقه زیادی به خلق کردن دارم و از آن موقع به بعد تصمیم گرفتم که زمانی از زندگی هنری خودم را به سمت ساختن و خلق کردن ببرم. از همان جا شروع کردم به یادگیری پیانو و بعد کم کم در خلوت خودم یکسری از کارها را خلق می کردم و همین باعث شد بین من و ساختن و خلق کردن، یک رابطه ای به وجود بیاید که واقعا خودم هم این حس را درونم پرورش دادم. از همه مهم تر خودم از کاری که می کنم لذت می برم و کم کم این اتفاق شکل گرفت. انعکاس رویا از پشت پیانو نشستن شکل گرفت و تا به الان که به صورت خیلی جامع تر ضبط شد و در اختیار مخاطبان موسیقی قرار گرفت.»

پویا حاجیلی در مورد بی کلام بودن این آلبوم این گونه توضیح داد :«من خودم نوای ساز را خیلی بیشتر دوست دارم و به دلم می نشیند. عنوان موسیقی بیکلام به تازگی مد شده اما من نمی توانم بگویم که این موسیقی واقعا کلام ندارد اما به هرحال واژه ای در آن بیان نشده است. در این آلبوم یک نوع کلام خاصی جاری است که به وسیله موسیقی و سازها بیان می شود. صحبت کردن سازها برای من اهمیت زیادی داشت و زمانی که خواستم تولید این آلبوم را آغاز کنم، چگونگی کنار هم قراردادن کلام سازها تمام ذهن من را درگیر کرده بود. به نظر من کارهایی که در این سبک و سیاق انجام می شود مفهوم خاصی دارد که اگر برای مخاطب قابل درک باشد، می تواند به راحتی با اثر ارتباط برقرار کند. تمام هدف من هم ارائه اثری بود که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند و از همه مهمتر لذت ببرد. من تلاش کردم و امیدوارم که این اتفاق رخ دهد.»

حاجیلی در مورد اسامی قطعات این آلبوم گفت :« به جرات می توانم بگویم که انتخاب اسم در ساخت یک موسیقی خیلی نقش مهمی دارد و برای من خیلی سخت بود؛ حتی شاید سخت تر از ساختن آثار. زیرا من آدمی هستم که خیلی از حرف ها را با موسیقی می زنم و یکی از اهدافم این بود که بین انتخاب اسامی با محتوای آثار انسجام وجود داشته باشد. انعکاس رویا عنوان اولین قطعه آلبوم است زیرا انعکاس درونی خودم بود که در این قطعه شکل گرفت و اسم آلبوم هم از همین اثر انتخاب شد. امیدوارم انعکاس رویای درونی هرکسی که می شنود هم باشد.»

پویا حاجیلی در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکات اشاره کرد:«زمانی که می خواهم یک قطعه بسازم برای من اهمیت دارد که جذابیت کار از ابتدا تا انتها حفظ شود و نباید اینگونه باشد که چون من یا دو ساز بلد هستم، پس فقط از آنها در آلبوم استفاده کنم. من سعی کردم برای جذابیت قطعات تمامی جوانب را در نظر بگیرم و خودم را به جای شنونده ها و مخاطبان قرار دادم. سعی کردم از سازهای متنوع استفاده کنم و طبیعتا اگر قرار بود با دو ساز تخصصی خودم یک آلبوم تولید کنم، جذابیت کمتری برای مخاطب پیدا می کرد.»

حاجیلی در مورد نوازنده های آلبوم اظهار داشت :« تمام ویولن ها را خودم نواخته ام اما پیانو برخی از قطعات را دوست خوب و هنرمندم پدرام شهرکی نواخته است. حتی در انتخاب هر ساز سعی کردم که افراد مختلفی قرار بگیرند چون به نظرم پنجه یک هنرمند با پنجه هنرمند دیگر می تواند دو روایت کاملا متفاوت را انجام دهد. سعی کردم تا آن جایی که ممکن است از نوازنده هایی استفاده کنم که خودشان دارای یک جهان بینی هستند و بر مبنای آن می توانند اثری که قرار است اجرا کنند را با توجه به ذهنیت خودشان اجرا نمایند. این برای من خیلی مهم است چون به نظرم کاملا هر هنرمند در ذهن خودش یک دنیایی دارد و آن دنیا را کسانی که هنرمند هستند بهتر می توانند لمس کنند. این بود که سعی کردم از نوازندگان خیلی خوب استفاده کنم و اگر دوستان نوازنده من نبودند، رنگ و جلای این آلبوم به وجود نمی آمد.»

حاجیلی در پایان مراسم خاطر نشان کرد :«این اولین آلبوم رسمن من بود و تمام ذهنیت من در تولید این بود که هر کسی انعکاس رویا را گوش می دهد بتواند خودش را از اتفاقات اطرافش آزاد کند. دوست نداشتم کاری انجام دهم که تخصصی باشد و شنونده عام با آن ارتباطی برقرار نکند. تلاش کردم این آلبوم پیوند بین سبکهای مختلف موسیقی باشد. همچنین به فکر برگزاری کنسرت در تهران و شهرهای مختلف ایران هستم. اما باید ببینم تا چه اندازه از این آلبوم استقبال می شود.»
روتیتر: 
پس از برگزاری مراسم رونمایی در شهر کتاب فرشته
منبع: 
سایت موسیقی ما

برچسب ها:

عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
+ پویا حاجیلی: تلاش کردم این آلبوم پیوند بین سبک‌های مختلف موسیقی باشد موسیقی ما – مراسم رونمایی آلبوم «انعکاس رویا» اثری از «پویا حاجیلی» در شهر کتاب «فرشته» برگزار شد. این اثر که با همت موسسه «آوای باربد» روانه بازار شده شامل هشت قطعه اینسترومنتال است. در ابتدای مراسم رونمایی انعکاس رویا، پویا حاجیلی گفت:«بی شک امروز یکی از مهم‌ترین روزهای زندگی من است زیرا زحمات سالهای گذشته من اکنون به ثمر نشسته و امیدوارم از این به بعد هم اتفاقات درخوری رخ دهد.»
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 155 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 22:17

موسیقی ما - «رضا صادقی» خواننده موسیقی پاپ که چندی پیش نوید انتشار آلبومی اینترنتی در شب یلدا را به دوستداران خود داده بود، شب گذشته – دو شب مانده به یلدا - قطعه ای را به نام «ققنوس» با ترانه و آهنگسازی خودش و همچنین تنظیمی از «معین راهبر» و میکس و مسترینگ «ایمان احمد زاده» از طریق سایت های معتبر موسیقی منتشر کرد. این قطعه قدردانی ویژه ای از سمت «رضا صادقی» نسبت به استقبال هوادارانش از کنسرت تهران و به عنوان شروعی یلدایی برای انتشار آلبوم یلدایی این خواننده موسیقی پاپ بود.

چندی از انتشار این قطعه نگذشته که «رضا صادقی» پیامی را برای هوادارانش منتشر کرد: « سلام به همه ی دوستان عزیزم! ممنونم از همراهی تان و حمایت تان. ممنونم از اینکه هستید و چقدر خوشحالم از اینکه این اتفاقات توی این شب های بسیار بسیار قشنگ و نزدیک به شب یلدا اتفاق می افتند. این یلدا بی شک برای مشکی پوشان و مشکی دوستان یلدای خاطره انگیزی خواهد بود. سعی ما همه بر همین قصه بوده و تشکر می کنم از تمامی دوستان و عزیزانی که برای این اتفاق زحمات بسیاری کشیدند. امیدوارم که همیشه شاد باشید و حمایت قلبی و روحی شما یعنی تمام فکر خوب مشکی پوشان.»

این پیام در حالی برای هواداران وی منتشر شد که اطلاعات آلبوم «شب بارانی» به همراه متنی دیگر برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار گرفت.

در آلبوم «شب بارانی» که اکنون منتشر می شود، چهره هایی همچون بابک صحرایی، مریم دلشاد و مریم اسدی در بخش ترانه سرایی و امیرعباس حسن‌زاده، نیکان، اشکان آبرون، فرشید ادهمی، سعید هاشمی و خود رضا صادقی در عرصه آهنگسازی و تنظیم حضوردارند. در این آلبوم که 8 قطعه دارد، نوازندگان سرشناسی همچون نیما رمضان (گیتار الکتریک)، فيروز ويسانلو ، فرشید ادهمی ، کیان دارات (گیتار کلاسیک)، آرین کشیشی (گیتار بیس)، کیان دارات (سه تار)، پیام طونی ، میلاد عالمی (ویولن)، احسان نی زن (ویولن سولو)، كريم قربانى (ویولنسل)، همایون نصیری (پرکاشن ) و ناصر رحیمی (فلوت) حضور داشته اند و وظیفه ی میکس و مستر قطعات نیز هر کدام بر عهده ی ماه و موهات - حميدرضا آداب، خداشاهده - اشکان آبرون، شب بارونی ، جدی نمی گیرم - ایمان احمد زاده و مثل یلدا های قبل - محمد فلاحی بوده است.

قطعات این آلبوم نیز در استودیو های استودیو پاپ، استودیو بسامد و استودیو شخصی «رضا صادقی» ضبط شده اند.

رضا صادقی در این آلبوم خطاب به دوستدارانش نوشته است: « هنری که به دردهای مردمش توجه نکنه اسمش هرچیزی هست جز هنر این اثر رو برای درمان حداقل زخم کودکانی آماده کردم که همیشه از کنارشون رد میشیم و شاید هزار بار گفتیم: کاش میشد کاری کرد با حمایت شما جـــانانم میشه کاری هرچند کوچیـــــک انجام داد و پیش لبخند خدا آرام بود .... تمام عوامل این اثر با عشق و تفکر همراه بودن و کوچکترین نگاه دنیوی نداشتن، با همه این حرفها این آلبوم همزمان برای فروش و حمایت شما یارانم و هم دانلود رایگان تقدیم میشه. چون ایمان دارم اونهائی که توانائی حمایت مالی از این اثر را ندارن قطعا حامی معنوی آلبوم خواهند بود. درود بر ایران و ایرانی، صلح و آرامش انسانی حالا که نمی تونم برای لبخندتون کاری کنم، براتون کار می کنم ... سلام خدا ممنونم که لبخندت رو از سرم کم نمی کنی من چقدر دوست دارم ممنونم از دعای خير دو فرشته زندگيم پدر و مادرم با تشكر از همسر هميشه ياورم كه صبوريهايش راهم را همواره هموار كرده .... وحيد ميرزايى ، حسين احمدى و هـمه مشكى پوشان هميشه هـمراه بابك صحرايى ، نيكان و فرشيد ادهمی عزيزم»

همچنین قطعه «مثل یلداهای قبل» به روح ناصر عبدالهی و مرتضی پاشایی هدیه شده است.

نکته قابل توجه در این آلبوم قرار گرفتن قطعه ای بی کلام در آخر آلبوم،به عنوان تکرار قطعه اول است. علاقه مندان می توانند با خواندن بر روی این اثر فایل های خود به ایمیل [email protected] تا 30 بهمن ماه ارسال کنند که منتخب این فایل ها توسط ترانه سرا، آهنگساز و خواننده اثر انتخاب می شوند. این آلبوم اینترنتی از امروز از طریق سایت «بلک شاپ» به فروش می رسد که عواید آن برای کمک به کودکان کار هدیه خواهد شد. همچنین «شب بارانی» از طریق سایت های معتبر موسیقی به صورت رایگان قابل دانلود خواهد بود.
روتیتر: 
یک یلدای خاطره انگیز برای هواداران مرد مشکی پوش
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
+ کاور های آلبوم موسیقی ما - «رضا صادقی» خواننده موسیقی پاپ که چندی پیش نوید انتشار آلبومی اینترنتی در شب یلدا را به دوستداران خود داده بود، شب گذشته – دو شب مانده به یلدا - قطعه ای را به نام «ققنوس» با ترانه و آهنگسازی خودش و همچنین تنظیمی از «معین راهبر» و میکس و مسترینگ «ایمان احمد زاده» از طریق سایت های معتبر موسیقی منتشر کرد. این قطعه قدردانی ویژه ای از سمت «رضا صادقی» نسبت به استقبال هوادارانش از کنسرت تهران و به عنوان شروعی یلدایی برای انتشار آلبوم یلدایی این خواننده موسیقی پاپ بود...
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 203 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 22:17

گروه پالت
عکس: 
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 171 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 22:17

موسیقی ما – قطعه «آواز شب» جدیدترین اثر«دنگ شو» برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار گرفت. اعضای این گروه باسابقه قطعه جدید خود را به مناسبت شب یلدا و پس از مدت‌ها سکوت تولید و منتشر کرده‌اند. موسیقی این قطعه توسط گروه دنگ‌شو ساخته شده و شعر این قطعه از سروده‌های «حکیم عمرخیام» است. قطعه جدید دنگ‌شو در حالی‌ منتشر می‌شود که حدود چهار ماه قبل قطعه «باد گناهکار» از این گروه در اختیار مخاطبان قرار گرفته بود. آنها در ادامه چند کنسرت در تهران و شهرستانها داشتند. اما سکوت ناگهانی دنگ‌شو به ایجاد شایعات زیادی دامن زد.

«حمیدرضا خسروبیگی»، مدیر برنامه‌های دنگ‌شو، درباره ویدئوی جدید این گروه به خبرنگار «موسیقی ما» گفت:«اولین بار که دنگ‌شو روی استیج رفت در شب یلدای سال 84 و به میزبانی دانشگاه تهران بود. ما پس از گذشت ده سال در این سالگرد تفألی به خیام زدیم و برای شب یلدا قطعه آواز شب را به عنوان هدیه برای مخاطبان عزیزمان آماده کردیم. قرار بود موزیک ویدئوی آواز شب هم در طولانی‌ترین شب سال در اختیار مخاطبان عزیز قرار گیرد. اما طی روزهای آینده و پس از انجام مراحل صدور مجوز، از طریق سایت «موسیقی ما» منتشر می‌شود.»
او ضمن تایید تلویحی ممنوع‌الکاری دنگ‌شو اعلام کرد:«تمام برنامه‌ریزی‌ها و تمرینات انجام شده بود تا شب یلدا در تالار وحدت تهران، کنسرت خاطره‌انگیزی در کنار دوستداران دنگ‌شو داشته باشیم. اما متاسفانه به دلیل لج‌بازی عوامل سایت رادیو جوان و خالی‌ نکردن آثار ما از سایتشان موفق به اخذ مجوز نشدیم. از طریق این رسانه از آنها درخواست می‌کنم که ویدئو و قطعه جدید دنگ‌شو را در سایت خود قرار ندهند زیرا ما رضایت نداریم.»

خسروبیگی نهایتا گفت:«ما همیشه با رسانه‌های مجاز داخلی از جمله سایت «موسیقی ما» تعامل داشته‌ایم و از مدت‌ها قبل تقاضای تخلیه آثارمان از آن سایت را مطرح کرده‌ایم. اما متاسفانه تا کنون نسبت به این امر اقدام نکرده‌اند. مرجع اطلاع‌رسانی اخبار و آثار ما، رسانه‌های رسمی داخلی هستند و ارتباطی با رسانه‌های غیرمجاز نداریم. امیدوارم که با مساعدت مسئولین، مشکلات به زودی حل شود و بتوانیم دوباره با دوستان دنگ‌شو دیدار داشته باشیم.»

در ادامه می‌توانید قطعه «آواز شب» اثری از گروه دنگ‌شو را از تماشاخانه بشنوید و دانلود کنید.
روتیتر: 
پس از مدت‌ها سکوت این گروه
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
عکس خبر اول: 
عکس های خبر: 
خلاصه مطلب: 
+توضیحات مدیر برنامه‌های دنگ‌شو درباره شایعه ممنوع‌الکاری این گروه موسیقی ما – قطعه «آواز شب» جدیدترین اثر«دنگ شو» برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار گرفت. اعضای این گروه باسابقه قطعه جدید خود را به مناسبت شب یلدا و پس از مدت‌ها سکوت تولید و منتشر کرده‌اند. موسیقی این قطعه توسط گروه دنگ‌شو ساخته شده و شعر این قطعه از سروده‌های «حکیم عمرخیام» است. قطعه جدید دنگ‌شو در حالی‌ منتشر می‌شود که حدود چهار ماه قبل قطعه «باد گناهکار» از این گروه در اختیار مخاطبان قرار گرفته بود. آنها در ادامه چند کنسرت در تهران و شهرستانها داشتند. اما سکوت ناگهانی دنگ‌شو به ایجاد شایعات زیادی دامن زد.
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 180 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 22:17

موسیقی ما - آلبوم «مخرج مشترک» از گروه بمرانی آلبوم صادق و باصفایی است. نه لطافت بی‌خودی صادر می‌کند و نه خراش بی‌ثمر می‌دهد. این آلبوم پر است از شَر و شور جوانی، چیزی که در موسیقی پاپ امروز به‌ندرت دیده می‌شود. آنها ترجیح می‌کنند جدی نباشند و به‌جای اینکه عصا را قورت بدهند، با آن چاپلینی برقصند.
 
این آلبوم دو نکته‌ی برجسته دارد: ترانه‌های طنز و کنایه‌‌آمیز در کنار موسیقی شنگول و بازیگوش. طنز موجود در ترانه‌های این آلبوم، در کنار صدای نخراشیده‌ی «بهزاد عمرانی» معنای جدید پیدا می‌کند؛ کودکی بزرگسال یا عاقله‌مردی سربه‌هوا (شاید هم سربه‌زیر درحال شمردن موزائیک‌ها).
 
اما این ترانه‌ها حرف‌هایی جدی برای گفتن دارند؛ اینکه ما همه در تاریکی مانند یکدیگر هستیم، «خنده‌ی اصلی به دله»، «یه روزی بالاخره شاد می‌شیم»، «تنهایی خیلی سخته»، «بهترین نمایش هر بندبازی اینه که تهش بمیره»، «تو همه‌ی مصیبت‌ها تو هنوز می‌خندی و اینکه نه می‌خوام یادم بمونه و نه می‌خوام یاد بگیرم یادم بره» ترانه‌هایی مملو از اُمید، بی‌خیالی، شیطنت، نِق، سرخوشی و مَلنگی.
 
کسی در صفحه‌ی آنها در کامنتی طعنه زده بود: «دغدغه‌هاتون واسه سنین 6 تا 14 ساله» و آنها هم جواب داده بودند: «چه عالی!». دو ترانه‌ی اول آلبوم از «شِل سیلوراستاین» -ترانه‌سرای بچه‌های ریشو- و ترانه‌ی «غصه‌خورک» بخشی از شعر «مردی که لب نداشت» سروده‌ی احمد شاملو است. همچنین ترانه‌های «ژلوفن» و «چایی» از امین منصوری، «بندر تهران» از سجاد افشاریان و «چرا میری؟» از مارتین شمعون‌پور است. بقیه‌ی ترانه‌ها هم کار خود بچه‌های گروه بمرانی است.
 
بمرانی از سازبندی ملال‌آور راک (گیتار، بیس، کی‌بورد، درامز) دوری کرده و هرکدام از قطعه‌های خود را به ادویه‌ای از انواع موسیقی جهان معطر کرده که در این کار به مقدار زیادی موفق بوده است. آنها در وام گرفتن از سبک‌های مختلف موسیقی فولک همچون توریستی بدسلیقه عمل نکرده‌اند و این نشان می‌دهد که با این سبک‌ها به‌اندازه‌ی کافی آشنایی دارند. آنها با استفاده از سازهایی چون کلارینت، ترومبون، آکاردئون، ماندولین، بانجو، سازدهنی و زنبورک طعمی متنوع و دلچسب به منوی خود داده‌اند. همچنین برای به‌وجود آوردن این شور و شوق کودکانه، از عناصر سبک‌های سرخوشی همچون موسیقی کانتری، بلوگرس، والتس، اسکا و رگه، بالکان، راک اند رول و موسیقی سیرک استفاده کرده‌اند که به قول خودشان این آلبوم، مخرج مشترک همه‌ی این شلوغی‌ها است.
 
این آلبوم نسبت به آلبوم اول گروه به‌نام «آسمون زرد و خورشید آبی» که پنج سال پیش منتشر شده، پیشرفت محسوسی دارد. گروه از نظر ترانه‌ها، سازبندی، خوانندگی و حال‌وهوای قطعه‌ها به پختگی قابل توجهی رسیده است. سبک گروه در ابتدا بیشتر کانتری و بلوز است و حال و هوایی محدودتر دارد. اما از همه مهم‌تر این است که در آلبوم جدید، ترانه‌ها خیلی بهتر روی موسیقی نشسته و با آن چفت شده است.
 
به‌طور کلی این آلبوم از دینامیک و انرژی بالایی برخوردار است. انگار برخلاف بیشتر ترانه‌های امروز، برای شنیدن در کنج تنهایی اتاق، انزوای هدفون‌ها یا سلول اتومبیلِ محبوس در ترافیک ساخته نشده، بلکه قرار است آن را با رفقا شنید و خوش بود و خندید و به کودک درون اجازه داد کمی ورجه وورجه کند. از ترانه‌های خیلی خوب این آلبوم می‌توان به «خورشید دزد»، «ایشالا«، «سیرک» و «پطروس فداکار» اشاره کرد.
 
گروه بمرانی پیش از این سه آلبوم منتشر کرده است: «آسمون زرد و خورشید آبی»، «جوراب‌های لخت» و «اتوبوس قرمز». دو آلبوم اول به صورت غیررسمی منتشر شده و آلبوم سوم که در سال 93 توسط «نشر چکه» منتشر شده، برای کودکان است. آلبوم «مخرج مشترک» در خردادماه سال 94 به تهیه‌کنندگی «احسان رسول‌اف» و توسط «نشر نوفه» منتشر شده است.
 
گروه بمرانی عبارت است از بهزاد عمرانی (خواننده و نوازنده گیتار آکوستیک)، مانی مُزَّکی (زنبورک، سازدهنی و ترومبون)، آرش عمرانی (پیانو، کیبورد و آکاردئون)، جهانیار قربانی (گیتار، ماندولین و یوکوله‌له)، کیارش عمرانی (گیتار باس و بانجو) و آبتین یغماییان (درامز). همچنین ماکان اشگواری و ارشیا جم (همخوان)، مارتین شمعون‌پور (فلوت ریکوردر) و روزبه اسفندارمز (کلارینت) به‌عنوان میهمان در کنار بمرانی بوده‌اند.
 
  • *** مشخصات آلبوم
     
عنوان: مخرج مشترک
آهنگسازی و تنظیم: گروه بمرانی
خواننده: بهزاد عمرانی
ترانه‌سرایان: گروه بمرانی، احمد شاملو، شِل سیلوراستاین، سجاد افشاریان، امین منصوری و مارتین شمعون‌پور
گرافیک: سیامک پورجبار
ناشر: نشر نوفه
تاریخ انتشار: خرداد 1394


 
نویسنده و متنقد موسیقیستاره
علیرضا ایران‌نژاد
سما بابایی
امیر بهاری
مجید رئوفی
حسین سلیمی
سیامک قلی‌زاده
مهدی عزیزی
حمیدرضا منبتی
امیرحسین ناظم‌زاده
روتیتر: 
مروری بر آلبوم «مخرج مشترک» از گروه بمرانی
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
" " موسیقی ما - آلبوم «مخرج مشترک» از گروه بمرانی آلبوم صادق و باصفایی است. نه لطافت بی‌خودی صادر می‌کند و نه خراش بی‌ثمر می‌دهد. این آلبوم پر است از شَر و شور جوانی، چیزی که در موسیقی پاپ امروز به‌ندرت دیده می‌شود. آنها ترجیح می‌کنند جدی نباشند و به‌جای اینکه عصا را قورت بدهند، با آن چاپلینی برقصند.
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 183 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 20:16

موسیقی ما – اعضای گروه موسیقی «نقطه‌دار» به خوانندگی «علی شوکت» به ترکیه سفر کردند. آنها در طول این سفر برنامه‌های متنوعی دارند و سپس به کشور کانادا سفر خواهند کرد. «بهاره رهنما» هم به عنوان مدیر هنری گروه نقطه‌دار در این سفر همراه آنها است. این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون برای اولین بار است که به عنوان مدیر هنری در موسیقی فعالیت می‌کند. به عبارتی دیگر او اولین بانوی بازیگر است به شکل جدی در موسیقی مشغول فعالیت است. برای اطلاع از برنامه‌های سفر گروه‌ نقطه‌دار و علی شوکت به کشور ترکیه دقایقی را با بهاره رهنما هم‌کلام شدیم که در ادامه می‌خوانید:

بهاره رهنما در ابتدا به خبرنگار «موسیقی ما» گفت:«این اولین سفر گروه نقطه‌دار به خارج از ایران است. برنامه در سفر به ترکیه این است که به همراه یک گروه حرفه‌ای ایرانی که در آن کشور زندگی می‌کنند یک موزیک ویدئو تولید کنیم. موزیک ویدئوی ما قطعا همانند آثار تصویری است که در داخل کشور ساخته می‌شود و با رعایت قوانین و نکات تولیدات داخلی است. اما به هرحال کیفیت و تصاویر متفاوت‌تر خواهد بود و از آن کشور دریافت می‌کنیم. قرار است که قطعه «سیاه سفید» را به تصویر بکشیم و اولین موزیک ویدئوی گروه نقطه‌دار به خوانندگی «علی شوکت» است. در ادامه سفری به قونیه خواهیم داشت. در این سفر هم برای مسافرانی که همراه تور ما هستند، دو شب و بدون بلیت‌فروشی در هتل اجرا خواهیم داشت. ترانه‌های رسمی گروه نقطه‌دار و قطعات آلبوم «بیست شهریور» را در این دو شب اجرا خواهیم کرد. سپس به کشور کانادا سفر خواهیم کرد. مقدمات سفر من و گروه نقطه‌دار به کانادا در جریان حضورمان در کشور ترکیه فراهم خواهد شد و سپس عازم آن کشور می‌شود.»

او جزئیات سفر گروه نقطه‌دار به کانادا را اینگونه تشریح کرد:«در کانادا تئاتری روی صحنه خواهد رفت و در کنار آن قطعات گروه نقطه‌دار اجرا خواهد شد. گروه تئاتر ایرانی هستند و آقای «یوسف صیادی» وظیفه کارگردانی آن برنامه را بر عهده دارد. خانم‌ها «لاله صبوری»، «بهنوش بختیاری»، «سحر ذکریا»، آقای «نادر سلیمانی» و آقای یوسف صیادی و من بازیگران تئاتر هستیم. در ادامه به ایران برمی‌گردیم و اسفندماه نمایشی به کارگردانی من روی صحنه خواهد رفت. اعضای گروه نقطه‌دار هم در متن آن نمایش به صورت مستقیم حضور دارند. این برنامه در سالن باران و از روز 15 اسفند برگزار می‌شود. البته شب یلدا هم در رستوران «هفت‌خوان» شهر شیراز برای مردم خوب این شهر اجرا خواهیم داشت.»

او در پاسخ به این سوال که آیا در استودیوهای کشور ترکیه هم ضبط قطعه خواهند داشت هم گفت:«فعلا برای ضبط موزیک ویدئو می‌رویم و باید تمامی شرایط را بررسی کنیم اما امکان دارد میکس نهایی قطعه سیاه سفید در یکی از استودیوهای ترکیه انجام شود. برنامه اصلی ما ضبط همان موزیک ویدئو است. می‌خواهیم اثری را ضبط کنیم که طبق موازین داخلی و قوانین رسمی دفتر موسیقی وزارت ارشاد باشد و در این راه از همراهی گروه کارگردانی که ساکن ترکیه هستند بهره می‌بریم.»

رهنما برای اولین بار جزئیات آلبوم جدید علی شوکت و گروه نقطه‌دار را هم به «موسیقی ما» اعلام کرد:«آلبوم را انشاالله تا قبل از پایان سال رونمایی و منتشر خواهیم کرد. برنامه‌ای که من به عنوان مدیر هنری درنظر داشتم این بود که اسفندماه کنسرت بزرگی را در تهران روی صحنه ببریم. به دلیل اینکه در ماه اسفند برنامه تئاتر من است و چند دعوت برای شهرستان‌ها داریم، احتمالا کنسرت بزرگ گروه نقطه‌دار اردیبهشت سال آینده برگزار شود. من به غیر از مدیریت هنری در خود گروه هم حضور دارم در آلبوم جدید گروه نقطه‌دار به خوانندگی آقای شوکت ترانه دارم. اغلب ملودی و تنظیم‌های آلبوم جدید نقطه‌دار اثری از علی شوکت است و ایشان در این مجموعه، ترانه هم دارند. اما «حسین غیاثی»، «میثم یوسفی» و «رامبد خانلری» سایر همراهان ما در بخش ترانه‌های این اثر جدید هستند.»

او نهایتا این دلایل انتخاب گروه نقطه‌دار و همکاری با علی شوکت را اینگونه مطرح کرد:«یکی از دلایل انتخاب من برای همکاری با آقای شوکت جنس ملودی و تنظیم‌های ایشان است که حرف‌های جدید برای گفتن دارند. ما امیدواریم که بتوانیم با آلبوم جدیدمان فرهنگ‌سازی برای نوع جدیدی از موسیقی داشته باشیم که تا کنون جوان‌ها کمتر شنیده‌اند و برایشان تازگی داشته باشد.»
روتیتر: 
مدیر هنری گروه «نقطه‌دار» از برنامه‌های سفرشان به خارج از کشور گفت
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
- اولین موزیک ویدئوی گروه «نقطه‌دار» در کشور ترکیه ضبط می‌شود - جزئیات آلبوم جدید علی شوکت موسیقی ما – اعضای گروه موسیقی «نقطه‌دار» به خوانندگی «علی شوکت» به ترکیه سفر کردند. آنها در طول این سفر برنامه‌های متنوعی دارند و سپس به کشور کانادا سفر خواهند کرد. «بهاره رهنما» هم به عنوان مدیر هنری گروه نقطه‌دار در این سفر همراه آنها است. این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون برای اولین بار است که به عنوان مدیر هنری در موسیقی فعالیت می‌کند. به عبارتی دیگر او اولین بانوی بازیگر است به شکل جدی در موسیقی مشغول فعالیت است. برای اطلاع از برنامه‌های سفر گروه‌ نقطه‌دار و علی شوکت به کشور ترکیه دقایقی را با بهاره رهنما هم‌کلام شدیم که در ادامه می‌خوانید:
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 163 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 20:16

موسیقی ما - آلبوم موسیقی «صدای طهرون ۳» به هنرمندی زنده یاد مرتضی احمدی، از امروز توسط نشر آوای خورشید منتشر شد.

به گزارش سایت موسیقی ما، «صدای طهرون ۳» تازه‌ترین آلبوم موسیقى مرتضی احمدی است، هنرمندی که نام و صدایش با طهران قدیم پیوند خورده و حاصل سال‌ها تنفس و زندگی‌اش در فضای تهران قدیم است. در آلبوم ماندگار «صدای طهرون»، مرتضی احمدی با شناخت دقیق خود از ادبیات تهران قدیم، اصطلاحات و عادات مهجور و فراموش شده تهران را به مخاطبان ارائه می‌کند و در میان آن زندگی روزمره تهرانی‌ها در سالیان دور شنیده می‌شود. مجموعه «صدای طهرون»، شامل ضربی خوانی یا ترانه‌های طنز روحوضی قدیمی است که در این آثار بسیاری از کلمات یا الفاظی که در طول زمان فراموش شده‌اند، شنیده می‌شود. بابک چمن آرا (مدیر نشر آواى خورشید) که از ابتداى این پروژه در کنار مرتضى احمدى حضور داشته درباره این مجموعه آثار به «موسیقى ما» مى گوید: «ما در سال ٨٨ همراه با آقاى احمدى شروع به ضبط این کار‌ها کردیم که نتیجه آن ١٠۶ قطعه شد. در سال ٨٩ سیزده قطعه آن مجوز گرفت که با عنوان» صداى طهرون ١ «منتشر شد و در روز تولد آقاى احمدى در تالار وحدت رونمایى شد. بعد از آن به سختى توانستیم مجوز ١٣ قطعه دیگر را هم بگیریم که در سال ٩١ در خانه هنرمندان و باز در روز تولد آقاى احمدى منتشر و رونمایى شد.»

چمن‌آرا مى‌گوید بعد از آن دیگر دنبال مجوز‌ها نرفتند تا بهار سال گذشته که تصمیم گرفتند براى مجوز اقدام کنند و براى همین همراه مرتضى احمدى به وزارت ارشاد مراجعه کردند و بعد از کلى تقلا قرار شد دوباره براى اشعار اقدام به دریافت مجوز کنند. چمن آرا مى گوید: «بعد از چندین ماه از ٨٠ قطعه باقى مانده حدودا سى و دو قطعه مجوز گرفت. آن زمان آقاى احمدى هنوز بین ما بود و خیلى از این موضوع خوشحال شد. اما متاسفانه‌‌ همان روز‌ها فوت کرد و ما هم دیگر دل و دماغ کار کردن نداشتیم. علارقم اینکه می‌توانستیم تلاش کنیم تا شب عید سال پیش آن را منتشر کنیم اما انقدر حالمان بد بود که انگیزه اى برایش نداشیم. بعد از عید دوباره شروع به استودیو رفتن و ساز گرفتن روى صداى آقاى احمدى کردیم و قطعات را در سه سى دى به نام هاى صداى طهرون ٣ و ۴ و ۵ ضبط کردیم.»

مدیر مرکز موسیقى بتهون درباره نحوه ضبط آثار بعد از فوت مرتضى احمدى مى گوید: «با توجه به تجربه اى که در این چند سال از کار با آقاى احمدى داشتیم و همچنین صداهاى شاهدى که برایمان گذاشته بود، بهرنگ بقایى که نوه ایشان و نوازنده تار است، به ما در نهایى کردن قطعات کمک کرد و على رحیمى (نوازنده تمبک) هم که از روز اول در استودیو با ما بود خیلى براى این پروژه زحمت کشید. خلاصه اینکه به کمک آن‌ها ما صداى طهرون ٣و ۴و ۵ را هم آماده کردیم و توانستیم برایشان مجوز بگیریم.»

طبق خواسته مرتضى احمدى قرار بود این مجموعه هر سال در شب تولد او منتشر شود که امسال به شب یلدا رسید. چمن آرا مى گوید: «طبق قولى که به آقاى احمدى داده بودیم قرار بود این آثار هر سال در روز تولد او منتشر شود اما چون تولد ایشان امسال با عاشورا تاسوعا دو، سه روز بیشتر فاصله نداشت، امکان انتشار آن نبود. به همین دلیل براى اینکه به قولمان وفادار باشیم، یک قطعه از آن را به صورت اینترنتى منتشر کردیم و انتشار آلبوم را به شب یلدا موکول کردیم که کادوى شب یلداى مردم هم باشد. در این میان تصادفا شب یلدا، شبى است که آقاى احمدى از پیش ما رفت و فکر می‌کنم از این به بعد براى همه ایرانى‌ها، به خصوص تهرانى‌ها، یک شب در سال علاوه بر حافظ خوانى و دور هم نشستن، صدا و یاد آقاى احمدى هم با یلداى همه تهرانى‌ها گره خورد.»

مدیر نشر آواى خورشید در انت‌ها مى گوید: «خواهش مى کنم به احترام هنر و ناشر و موسیقى، نسخه اصلى را تهیه کنید و اگر هم به فروشگاه هاى موسیقى و کتاب فروشى‌ها دسترسى ندارید، مى توانید از طریق سایت هاى رسمى فروش آثار موسیقى به صورت مجاز و قانونى آن را دانلود کنید.»
روتیتر: 
صداى طهرون در شب یلدا به گوش مخاطبان رسید
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
موسیقی ما - آلبوم موسیقی «صدای طهرون ۳» به هنرمندی زنده یاد مرتضی احمدی، از امروز توسط نشر آوای خورشید منتشر شد. به گزارش سایت موسیقی ما، «صدای طهرون ۳» تازه‌ترین آلبوم موسیقى مرتضی احمدی است، هنرمندی که نام و صدایش با طهران قدیم پیوند خورده و حاصل سال‌ها تنفس و زندگی‌اش در فضای تهران قدیم است. در آلبوم ماندگار «صدای طهرون»، مرتضی احمدی با شناخت دقیق خود از ادبیات تهران قدیم، اصطلاحات و عادات مهجور و فراموش شده تهران را به مخاطبان ارائه می‌کند و ...
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 164 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 20:16

موسیقی ما - «رضا صادقی» خواننده موسیقی پاپ که چندی پیش نوید انتشار آلبومی اینترنتی در شب یلدا را به دوستداران خود داده بود، شب گذشته – دو شب مانده به یلدا - قطعه ای را به نام «ققنوس» با ترانه و آهنگسازی خودش و همچنین تنظیمی از «معین راهبر» و میکس و مسترینگ «ایمان احمد زاده» از طریق سایت های معتبر موسیقی منتشر کرد. این قطعه قدردانی ویژه ای از سمت «رضا صادقی» نسبت به استقبال هوادارانش از کنسرت تهران و به عنوان شروعی یلدایی برای انتشار آلبوم یلدایی این خواننده موسیقی پاپ بود.

چندی از انتشار این قطعه نگذشته که «رضا صادقی» پیامی را برای هوادارانش منتشر کرد: « سلام به همه ی دوستان عزیزم! ممنونم از همراهی تان و حمایت تان. ممنونم از اینکه هستید و چقدر خوشحالم از اینکه این اتفاقات توی این شب های بسیار بسیار قشنگ و نزدیک به شب یلدا اتفاق می افتند. این یلدا بی شک برای مشکی پوشان و مشکی دوستان یلدای خاطره انگیزی خواهد بود. سعی ما همه بر همین قصه بوده و تشکر می کنم از تمامی دوستان و عزیزانی که برای این اتفاق زحمات بسیاری کشیدند. امیدوارم که همیشه شاد باشید و حمایت قلبی و روحی شما یعنی تمام فکر خوب مشکی پوشان.»

این پیام در حالی برای هواداران وی منتشر شد که اطلاعات آلبوم «شب بارانی» به همراه متنی دیگر برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار گرفت.

در آلبوم «شب بارانی» که اکنون منتشر می شود، چهره هایی همچون بابک صحرایی، مریم دلشاد و مریم اسدی در بخش ترانه سرایی و امیرعباس حسن‌زاده، نیکان، اشکان آبرون، فرشید ادهمی، سعید هاشمی و خود رضا صادقی در عرصه آهنگسازی و تنظیم حضوردارند. در این آلبوم که 8 قطعه دارد، نوازندگان سرشناسی همچون نیما رمضان (گیتار الکتریک)، فيروز ويسانلو ، فرشید ادهمی ، کیان دارات (گیتار کلاسیک)، آرین کشیشی (گیتار بیس)، کیان دارات (سه تار)، پیام طونی ، میلاد عالمی (ویولن)، احسان نی زن (ویولن سولو)، كريم قربانى (ویولنسل)، همایون نصیری (پرکاشن ) و ناصر رحیمی (فلوت) حضور داشته اند و وظیفه ی میکس و مستر قطعات نیز هر کدام بر عهده ی ماه و موهات - حميدرضا آداب، خداشاهده - اشکان آبرون، شب بارونی ، جدی نمی گیرم - ایمان احمد زاده و مثل یلدا های قبل - محمد فلاحی بوده است.

قطعات این آلبوم نیز در استودیو های استودیو پاپ، استودیو بسامد و استودیو شخصی «رضا صادقی» ضبط شده اند.

رضا صادقی در این آلبوم خطاب به دوستدارانش نوشته است: « هنری که به دردهای مردمش توجه نکنه اسمش هرچیزی هست جز هنر این اثر رو برای درمان حداقل زخم کودکانی آماده کردم که همیشه از کنارشون رد میشیم و شاید هزار بار گفتیم: کاش میشد کاری کرد با حمایت شما جـــانانم میشه کاری هرچند کوچیـــــک انجام داد و پیش لبخند خدا آرام بود .... تمام عوامل این اثر با عشق و تفکر همراه بودن و کوچکترین نگاه دنیوی نداشتن، با همه این حرفها این آلبوم همزمان برای فروش و حمایت شما یارانم و هم دانلود رایگان تقدیم میشه. چون ایمان دارم اونهائی که توانائی حمایت مالی از این اثر را ندارن قطعا حامی معنوی آلبوم خواهند بود. درود بر ایران و ایرانی، صلح و آرامش انسانی حالا که نمی تونم برای لبخندتون کاری کنم، براتون کار می کنم ... سلام خدا ممنونم که لبخندت رو از سرم کم نمی کنی من چقدر دوست دارم ممنونم از دعای خير دو فرشته زندگيم پدر و مادرم با تشكر از همسر هميشه ياورم كه صبوريهايش راهم را همواره هموار كرده .... وحيد ميرزايى ، حسين احمدى و هـمه مشكى پوشان هميشه هـمراه بابك صحرايى ، نيكان و فرشيد ادهمی عزيزم»

همچنین قطعه «مثل یلداهای قبل» به روح ناصر عبدالهی و مرتضی پاشایی هدیه شده است.

نکته قابل توجه در این آلبوم قرار گرفتن قطعه ای بی کلام در آخر آلبوم،به عنوان تکرار قطعه اول است. علاقه مندان می توانند با خواندن بر روی این اثر فایل های خود به ایمیل [email protected] تا 30 بهمن ماه ارسال کنند که منتخب این فایل ها توسط ترانه سرا، آهنگساز و خواننده اثر انتخاب می شوند. این آلبوم اینترنتی از امروز از طریق سایت «بلک شاپ» به فروش می رسد که عواید آن برای کمک به کودکان کار هدیه خواهد شد. همچنین «شب بارانی» از طریق سایت های معتبر موسیقی به صورت رایگان قابل دانلود خواهد بود.
روتیتر: 
یک یلدای خاطره انگیز برای هواداران مرد مشکی پوش
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
+ کاور های آلبوم موسیقی ما - «رضا صادقی» خواننده موسیقی پاپ که چندی پیش نوید انتشار آلبومی اینترنتی در شب یلدا را به دوستداران خود داده بود، شب گذشته – دو شب مانده به یلدا - قطعه ای را به نام «ققنوس» با ترانه و آهنگسازی خودش و همچنین تنظیمی از «معین راهبر» و میکس و مسترینگ «ایمان احمد زاده» از طریق سایت های معتبر موسیقی منتشر کرد. این قطعه قدردانی ویژه ای از سمت «رضا صادقی» نسبت به استقبال هوادارانش از کنسرت تهران و به عنوان شروعی یلدایی برای انتشار آلبوم یلدایی این خواننده موسیقی پاپ بود...
سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما...
ما را در سایت سایت خبری - تحلیلی موسیقی ما دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : خنجی musicema بازدید : 202 تاريخ : دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت: 20:16